تعریف تجارت و تجاری

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با مفاهیم تجارت ،تجاری ، اسرار تجاری و شرکت های تجاری صحبت کنیم . چنانچه به دنبال معنای این واژگان هستید ، این مقاله را مطالعه نمایید .

تعریف تجارت :

تجارت در لغت به معنای خرید و فروش کردن می باشد ؛ همچنین تجارت معنای سرمایه گذاری برای به دست اوردن سود نیز می باشد .

تعریف تجاری :

در این بخش از مقاله باید بگوییم که تمامی اموراتی که برای تجارت انجام می شوند ، اعمال تجاری نامیده می شوند .

تعریف اسرار تجاری :

در این قسمت عبارت دیگری که باید به آن اشاره شود اسرار تجاری می باشد که معنای آن عبارت است از اینکه اطلاعاتی که در رابطه با ساخت و تولید و برنامه ها و طرح های تولید کالا می باشد ، باید به صورت پنهان باقی بماند و نباید این اطلاعات در دسترس رقبا و عموم مردم قرار بگیرد .

در رابطه با اسرار تجاری در ایران تا سال 1382 هیچ گونه تعریف قانونی وجود نداشت . اما بر اساس ماده 65 قانون تجارت الکترونیکی ایران که در سال 1382 به تصویب رسید اسرار تجاری الکترونیکی این گونه بیان شده است :

اسرار تجارت الکترونیکی عبارت است از : نقشه ها ، اطلاعات و طرح های تجاری ، اطلاعات مالی و ... که دارای ارزش اقتصادی به صورت مستقل می باشند و در دسترس عموم مردم قرار ندارند . برای حفاظت از این اسرار تجارت الکترونیکی نیز تلاش های زیادی صورت گرفته است .

تعریف شرکت تجاری :

در قانون تجارت تعریفی برای شرکت تجاری وجود ندارد ، بلکه فقط انواع این شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته اند . اما بر اساس قانون مدنی شرکت های تجاری عبارت اند از : شرکتی که توسط چند نفر برای انجام یک کار مشترک تاسیس می شود و یا به عبارت دیگر شرکت تجاری به معنای مجموع حقوق مالکین بر یک شی واحد می باشد .

اما در این قسمت لازم به ذکر است که مفهوم شرکت های تجاری با تعاریفی که در این بخش ذکر شد ، متفاوت می باشد . به عنوان مثال باید گفت که :

1-    شرکت های تجاری مطابق با اراده افراد و اشخاص و شرکای موسس شرکت به وجود می آید ولی بر اساس قانون مدنی و مواد 572 و 573 اینگونه نمی باشد .

2-    در شرکت های تجاری مسئولیت اشخاص بر اساس نوع شرکت می تواند به میزان سهم و سرمایه باشد ، اما در شرکت های مدنی این مسئولیت به صورت فردی می باشد .

3-    همچنین در شرکت های تجاری سود و زیان با در نظر گرفتن مسئولیت شرکا می باشد ، اما در شرکت های مدنی به میزان سهم است .

4-    و در آخر نیز باید گفت که شرکت های تجاری شخصیتی حقوقی دارند ، اما شرکت های مدنی دارای شخصیت حقوقی نمی باشند .

در قانون کشور ایران این امکان وجود ندارد که یک شرکت توسط یک فرد تشکیل شود . از طرف دیگر این امکان وجود دارد که یک شرکت توسط چند شرکت دیگر تشکیل شود و باهم به انجام فعالیت های تجاری بپردازند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.