اعتراض و درخواست ابطال طرح صنعتی ثبت شده

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با اعتراض و درخواست ابطال طرح های صنعتی ثبت شده صحبت کنیم . آیا شما هم در رابطه با این موضوع دچار مشکل هستید و یا سوالاتی در این باره دارید ؟ پس اگر این چنین می باشد ، این مقاله را با دقت مطالعه نمایید تا شاید بتوانید پاسخ سوال خود را دریافت کنید .

ثبت طرح صنعتی :

طرح های صنعتی زمانی قابل ثبت هستند که جدید و اصیل باشند و طرح صنعتی زمانی جدید می باشد که قبل از ارائه اظهارنامه در هیچ کجای جهان افشا نشده باشد .

 

مطابق با ماده 100 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ، گاهی اوقات در تقاضای ثبت طرح های صنعتی اعتراضاتی به عمل می اید و در خواست ابطال آن به مرجعی که دارای صلاحیت باشد ، ارائه می گردد . که برای صورت گرفتن این امر ، کارهای زیر باید انجام شوند :

1-   ارائه اظهارنامه و منضمات آن :

کسی که به ثبت طرح صنعتی اعتراضی داشته باشد باید اعتراض خودش را به صورت اعتراض نامه در دو نسخه تنظیم کند و به مرجع ثبت ارائه دهد . سپس این اعتراض نامه دردفتر مربوطه به ثبت می رسد و نسخه دوم آن نیز به شخص معترض بازگشت داده می شود . این اعتراض نامه باید همراه با مدارک استنادی باشد و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد .

2-   پرونده طرح صنعتی تکمیل شود و اعتراض مورد نظر باید مورد بررسی قرار گیرد :

 

اگر مدارکی که پیوست اظهارنامه شده اند ، بعد از بررسی اظهارنامه مربوطه و مدارک استنادی آن ، تکمیلشان ضرورت داشته باشد ، در این صورت مرجع ثبت مورد نظر از شخص متقاضی می خواهد تا در مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ ، برای رفع نقص و تکمیل مدارک اقدام کند . در غیر این صورت اعتراض نامه شخص متقاضی بایگانی می گردد .

لازم به ذکر است که اشخاص مقیم خارج از کشور برای تکمیل پرونده مورد نظر 60 روز زمان دارند . مثلا اگر شخص معترض نسبت به طرحی که اظهارنامه مربوط به ثبت آن به مرجع ثبت ارائه داده شده است ، ادعای مالکیت داشته باشد ، در این صورت باید ادله مالکیت خود را به مرجع ثبت ارائه دهد . همچنین اگر تا کنون برای ثبت طرحش اقدامی نکرده باشد و طرح به نامش ثبت نشده باشد ، باید همزمان با اعتراضش ، اظهارنامه مربوط به ثبت طرح را نیز ارائه دهد .

 

3-   جریان پیدا کردن پرونده و رسیدگی کردن به اعتراض در کمیسیون مربوطه :

 

مرجع ثبت مورد نظر موظف است که یک نسخه از اعتراض نامه را به همراه یک کپی از مدارک و ذکر دلایل مستند ، در مدت ده روز از تاریخ دریافت اعتراض و تکمیل پرونده ، برای شخص متقاضی ثبت طرح صنعتی ارسال کند و مراتب اعتراض را به شخص ابلاغ کند . در این صورت نیز اگر شخص اعتراض کننده ادعای خود را مردود دانست ، باید در مدت 20 روز پاسخ خود را به شکل کتبی به مرجع ثبت ارائه دهد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.