اظهارنامه مالیاتی

تعریف اظهار نامه مالیاتی

برای تعریف اظهار نامه مالیاتی می توان اینگونه تعریف کرد که یک کارنامه ی مالی می باشد که تحویل سازمان امور مالیاتی داده می شودو در آن یک سال فعالیت و کار شرکت و شخص در ان درج شده است و برای محسابه ی مالیات ها این عمل انجام می شود به این عمل اظهار نامه ی مالیاتی گفته می شود.موسسه ی حقوقی تکسفیر در این مقاله قصد براین دارد که شما را با تعاریف اظهار نامه مالیاتی،فرم اظهارنامه مالیاتی،نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی،اشخاص مکلف به اظهارنامه مالیاتی و.... را برای شما بازگو کند.

 در کشور عزیزمان ایران مالیات به دو صورت خوداظهاری و یا علی الرأس محاسبه می‌شود. برای توضیح روش خوداظهاری اینگونه بیان می کنیم که شخص حقیقی یا حقوقی خودش بیان می کند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت داشته باشند. برای این منظور اظهارنامه‌ای تکمیل کرده که شامل کل درآمدها و کل هزینه و استهلاک و حقوق کارمندان و …می‌باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می‌گردد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می‌نماید. در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی و یا عدم ارایه آن به سازمان امور مالیاتی، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می‌نماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات می‌باشد.

تعریف سال مالیاتی
عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفندهمان سال ختم می‌شود. در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است.


اظهارنامه مالیاتی در ایران

توسعه، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی (ماده ۱۳۸ ق.م. م)

 معافیت‌ها و بخشودگی‌های درآمد حاصل از فعالیت‌های خارج از کشور (کسر از مالیات مقرر) تبصره ماده ۱۸۰ ق.م.م.

 فعالیت‌های حاصل از توافقنامه‌های مالیاتی موضوع ماده ۱۶۸ ق.م.م.

 ثبت کمک‌های مالی پرداختی

 ترازنامه

صورت سود و زیان

 گردش حساب سود (زیان) انباشته

 موجودی مواد و کالا

 سرمایه

 انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش

بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری/ خدمات

تعداد کارکنان

درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارائه خدمت

فرم اظهارنامه مالیاتی در ایران

درآمدهای معاف

 استهلاک زیان سنواتی

معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی

 فهرست صادرات و مابازاء دریافتی

 اطلاعات مالک/ مالکین

 اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی

 پرداخت‌های مربوط به این اظهارنامه

 اطلاعات مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری

 اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل

 فهرست دفاتر رسمی ثبت شده

جزییات پذیرش بورس سهام

درآمدهایی که مالیات آنها قبلاً به صورت مقطوع پرداخت شده است


اشخاص مکلف به انجام اظهار نامه مالیاتی

اشخاص زیر ملزم به انجام اظهار نامه مالیاتی هستند

هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.

هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک‌های فنی و یا واگذاری فیلم‌های سینمایی (که بهعنوان بهای حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آن‌ها می‌گردد) از ایران تحصیل می‌کند.

کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.

هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.

هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند.

 

 اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون نیستند

* وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی

* دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به وسیله دولت تأمین می‌شود.

* شهرداری‌ها

تبصره های اظهار نامه مالیاتی

شرکت‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن‌ها متعلق به اشخاص ومؤسسه‌های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آن‌ها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکت‌های مزبور از فعالیت‌های مقرر در این قانون حسب مورد، نیست.

 درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی از قبیل فعالیت‌های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی وسایر فعالیت‌های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می‌شود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده (۱۰۵) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. مسئولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مزبور طبق مقررات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مؤدی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 معافیت‌های مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف حضرت امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز می‌باشند براساس نظر مقام معظم رهبری است.


نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از ابتدای سال ۱۳۹۱مودیان باید با مراجعه به پایگاه اینترتنی سازمان امور اقتصادی و دارایی اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی خود را تکمیل و ارائه دهند.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.