سامانه بهین یاب

وزارت صمت به منظور تسهیل در اخذ مجوزهای مورد نیاز، رسیدگی به جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و کارت بازرگانی و خدمات دیگر، سامانه بهین یاب را راه اندازی کرده است. افراد می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی و اتلاف وقت و هزینه به سامانه بهین یاب به آدرس behinyab.ir مراجعه نموده و امور مربوطه را به صورت الکترونیکی انجام دهند. مقاله زیر می تواند برای شما راهنمای صدور جواز تاسیس در سایت بهین یاب باشد و ما در این جا به معرفی این سامانه و بررسی دیگرخدمات آن پرداخته ایم.

چنانچه از متقاضیان اخذ جواز تاسیس می باشید و به مشاوره و راهنمایی برای انجام این پروسه در سامانه بهین یاب نیاز دارید کافی است با کارشناسان تکسفیر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم را کسب کرده و نتیجه مطلوب را به دست آورید.

درباره بهین یاب

🔍 کسب و کارهای ایرانی بسیاری در حال حاضر مشغول به فعالیت و درآمدزایی هستند. این کسب و کارها کالایی را تولید و عرضه می کنند و یا خدمتی را ارائه می دهند که در هر صورت برای رسیدن به این هدف موانعی را پشت سر می گذارند. استفاده از سایت بهین یاب صاحبان این کسب و کارها را برای رسیدن به این اهداف یاری می کند و این مهم از طریق شفاف سازی خدماتی که توسط این سایت ارائه می شود بدست می آید. صاحبان کسب و کارها می توانند یا از طریق ارتباط با مشاوران و وکلای حقوقی بین الملل و یا از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب، مشکلات پیش روی کسب و کار خود را حل نمایند.

در ابتدا برای بهره گیری از این خدمات که توسط سایت بهین یاب ارائه می شود لازم است ثبت نام اولیه در آن انجام شود. ثبت نام می تواند توسط فرد حقیقی یا حقوقی انجام شود.

برای اطلاع از نحوه اخذ جواز تاسیس، با ما در تکسفیر همراه باشید.

 

نحوه ثبت نام در سامانه بهین یاب

📌 همانطور که پیش تر گفته شد از شرایط استفاده از خدمات سامانه بهین یاب، ثبت نام در آن است که یعنی باید در آن عضو شوید. پس از عضو شدن با نام کاربری و رمز عبوری که برای سامانه تعریف می کنید می توانید وارد آن شوید و از آن پس خدمات سایت برای شما ارائه می شود و می توانید از آنها استفاده کنید. ثبت نام در سایت بهین یاب برای خدماتی که فقط از طریق ثبت نام به متقاضی ارائه می شود مانند دریافت پیشنهادات سرمایه گذاری لازم است.

شماره تماس از مواردی است که در زمان ثبت نام باید در لیست اطلاعات متقاضی وارد شود. از مزیت های ثبت نام در سایت بهین یاب این است که نیازی به مراجعه حضوری به وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت نیست و کاملا غیرحضوری و به صورت آنلاین انجام می شود.

مراحلی که برای ثبت نام در سایت بهین یاب، لازم است انجام شوند به ترتیب به شرح زیر می باشند:

👈 در ابتدا باید به سامانه بهین یاب مراجعه کنید که آدرس آن در ادامه توضیحات قرار داده خواهد شد. پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه عضویت کلیک و بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آدرس سایت بهین یاب   ←   www.behinyab.ir

   

 ثبت نام در بهین یاب

 

👈 در این مرحله لازم است فرمی اینترنتی توسط متقاضی پر شود که در این فرم فیلدهای ستاره دار باید حتما پر شوند شامل نام و نام خانوادگی، شخصیت حقیقی یا حقوقی، شماره تلفن همراه و همینطور آدرس محل زندگی فرد متقاضی.

تکمیل فرم ثبت نام

👈 اگر مشکلی در مراحل قبل طی فرآیند ثبت نام بوجود نیامد، در این مرحله می بایست یکی از موارد اخذ جواز، تسهیلات، سرمایه گذاری و خدمتی که می خواهید به شما عرضه شود را انتخاب کنید.

👈 در صورت اطمینان از صحت اطلاعات وارده می توانید بر روی گزینه تایید مدارک کلیک کنید تا مراحل ثبت نام به پایان برسد سپس از خدمات سایت استفاده کنید.

توجه کنید که شما می توانید در ابتدا وارد سایت درگاه خدمات به آدرس khedmat.mimt.gov.ir شوید و پس از جست و جوی خدمات مورد نیاز و مطالعه راهنمای آن، به سایت بهین یاب یا دیگر سایت های معرفی شده مراجعه کنید.

 

 اگر بصورت جزئی بخواهیم نحوه صدور جواز تاسیس در بهین یاب را توضیح دهیم، مراحل و گام های صدور جواز تاسیس شامل مراحل زیر می باشد:

🔆 ورود کلمه کاربری و رمز عبور در سایت بهین یاب (در صورتیکه ندارید حساب کاربری ایجاد نمایید)

🔆 ثبت درخواست جواز تاسیس

🔆 تعیین اولویت موضوع

🔆 صدور جواز

ورود کلمه کاربری و رمز عبور در سایت بهین یاب (در صورتی که کلمه کاربری و رمز عبورندارید حساب کاربری ایجاد نمایی)

برای انجام عملیات مربوط به ثبت درخواست جواز تاسیس ، پیشنهاد موضوع و نهایتا صدور جواز شما نیاز به ایجاد حساب کاربری خواهید داشت به همین منظور بر روی ( کلید نام کاربری و رمز عبور) کلیک نمایید.

بعد از کلیک بر روی کلید، صفحه ای باز می شود که در ابتدای آن نوشته شده است: نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

اگر قبلا نام کاربری و رمز عبور اخذ کرده باشید و فقط رمز خود را فراموش کرده باشید کلیدی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا رمز جدید برای اخذ جواز تاسیس بگیرید.

روی آن کلیک نمایید. در قسمت بازیابی رمز عبور اطلاعات کاربری که شامل: نام کاربری، رایانامه و شماره ملی می باشد را وارد نمایید و بر روی کلید ارسال کلیک نمایید.

در صورتی که کلمه عبور و رمز کاربری را وارد نمایید در قسمت مربوطه که مشخص می باشد کلیک نمایید. صفحه ای باز می شود که می بایستی اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، تابعیت، شماره ملی، شماره شناسنامه، نام پدر، تاریخ تولد، تلفن همراه، رایانامه، تصویر کارت ملی و گذرنامه وغیره را وارد نمود تا بقیه مراحل جهت اخذ نام کاربری و رمزعبور انجام گردد.

قبل از هرگونه ورود اطلاعات و مشخصات در فرم های مربوط به حساب کاربری متمرکز دقت به چند نکته ضروری و الزامی می باشد:

 –متقاضی در ایجاد حساب کاربری خود بایدبه این نکته توجه داشته باشد که این حساب برای چه اقدامات و عملکردی کاربرد دارد تا بتواند حساب کاربری با سطح لازم جهت رفع نیازهای خود ایجاد کند.

حساب در حالت کلی دارای دو سطح می باشد:

سطح اول

سطح اول این حساب کاربری متشکل از یک فرم می باشد که بعد از کلیک بر روی زبانه یا کلید “دریافت نام کاربری و رمز” به نمایش در می آید.

با تکمیل اطلاعات و مشخصات این فرم متقاضی دارای حساب کاربری سطح اول خواهد شد که یکی از حالت های کلی را دارا می باشد.

متقاضی با این حساب کاربری (سطح اول) دسترسی های اولیه در وبگاه های بهین یاب، درگاه ستاد تحول، سامانه برنامه ریزی راهبردی صنعت، معدن و تجارت و …را در اختیار خواهد داشت که این از مشخصات حساب کاربری سطح اول می باشد که برای اخذ جواز تاسیس لازم و ضروری است.

ضمنا با همین حساب کاربری( سطح اول ) که ایجاد گردیده است قابلیت های اولیه مانند پیشنهاد موضوع را در وبگاه بهین یاب خواهید داشت.

سطح دوم

سطح دوم این حساب کاربری شامل چهار فرم می باشد که پس از زدن کلیک بر روی زبانه، اطلاعات عمومی بنگاه به نمایش در می آید.

 -1مشخصات بنگاه

 -2مشخصات مدیرعامل/ مدیرواحد بنگاه

 -3نام تجاری بنگاه اقتصادی

 -4دفتر بنگاه

1- مشخصات بنگاه

در این فرم، مشخصات و اطلاعات بنگاه حقیقی یا حقوقی توسط متقاضی وارد می گردد که در پایان و انتهای این فرم می بایست بر روی کلید تایید کلیک شود. جواز شما با مشخصات بنگاهی که ثبت کرده اید صادر می گردد.

2- مشخصات مدیرعامل/ مدیرواحد

در این قسمت مشخصات مربوط به مدیر واحد یا مدیرعامل بنگاه که شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تحصیلات، تلفن، تلفن همراه، رایانامه و... می باشد که می تواند شخصی یا شرکتی باشد را وارد نمایید و در انتها کلید تایید را کلیک کنید.

3- نام تجاری

در این فرم نیز مشخصات خواسته شده را در خصوص نام تجاری محصول ( در صورتیکه نامی به عنوان علامت تجاری به ثبت رسانده اید با مشخصاتی از قبیل شماره ثبت، تاریخ ثبت و مرجع ثبت کننده) تکمیل و بر روی کلید تایید کلیک نمایید. اگر محصول شما نام تجاری ثبت شده ندارد گزینه خیر را برگزینید.

4- دفتر

مشخصات مربوط به دفتر بنگاه را در انتها تکمیل و بر روی کلید تایید کلیک نمایید تا حساب کاربری سطح دوم خود را دریافت نمایید. چنانچه واحد شما به غیر از یک دفتر دارای چندین دفتر دیگر می باشد الزامی است مشخصات هر دفتربه صورت جداگانه ثبت گردیده و دفتر مرکزی نیزمشخص گردد.

با این حساب کاربری (سطح دوم)، گزینه های ذخیره و تأیید در دیگر بخشها ( مانند صدور جواز) فعال خواهد شد.

ثبت درخواست در پروسه اخذ جواز تاسیس:

 -ثبت طرح از طریق “موضوعات تعیین اولویت شده

پس ازاینکه مراحل دریافت نام کاربری انجام گردید و نام کاربری را دریافت نمودید در بخش تاسیس واحد تولیدی، لینک صدور جواز را انتخاب و کلیک نمایید.

در این مرحله می توانید کلیه موضوعات و موارد موجود را که اولویت آنها مشخص گردیده است، مشاهده نموده و بر روی هر کدام که تمایل و تصمیم به جواز تاسیس آن را دارید کلیک نمایید. درپایان و انتهای این فرم نیز نوع طرح از نظر ایجادی( مربوط به تأسیس واحد جدید تاسیس) یا توسعه ای (مربوط به واحدهایی که دارای پروانه می باشند) باید توسط متقاضی انتخاب شود.

-ثبت طرح از “طریق پیشنهاد موضوع جدید

در صورتی که طرح و موارد واقلام مورد نظر شما در قسمت موضوعات تعیین اولویت شده وجود نداشت و یا شما دارای طرح یا اقلام جدید بودید می توانید پس از ورود به زبانه سرمایه گذاری و قسمت صدور جواز تأسیس ، این بار لینک پیشنهاد موضوع جدید را کلیک نمایید. پس از ورود به این قسمت وارد کردن عنوان طرح یا محصول می بایست اقدام به انتخاب محصول مورد نظر خود در بخش مربوط نمایید.

اگر محصول موردنظر شما در محصولات طبقه بندي شده در سایت بهین یاب وجود ندارد، اطلاعات آن را وارد نماييد تا پس از بررسي به ليست محصولات اضافه گرددکه این خود چندین روز زمان میبرد.

در این قسمت اطلاعاتی همچون نام استان، نام محصول، نام محصولات دیگر، مواد اولیه مصرفی، موارد مصرف، مراحل تولید، ماشین آلات مورد نیاز، تکنولوژی مورد استفاده، کد تعرفه گمرکی کالا، توضیحات و ... را می بایستی ثبت نمود.

صدور جواز تاسیس در سامانه بهین یاب:

برای درخواست های تعیین اولویت شده امکان صدور جواز تاسیس فراهم می شوددر بالا اشاره گردید که مراحل اصلی و کلی جواز تاسیس در سایت بهین یاب به شرح ذیل دارای چهار گام اصلی می باشد:

-گام1:انتخاب طرح

-گام 2:مشخصات عمومی

-گام 3:مشخصات سرمایه گذاری

-گام 4:نحوه اجرا

-نکته:تعداد گام های کلی جوازتاسیس در طی چند سال اخیر تغییر یافته است که در حال حاضر 4 گام می باشد.

گام1- انتخاب طرح :

پس از ورود به سایت بهین یاب می بایستی بر روی بخش سرمایه گذاری کلیک نمود و وارد این بخش شد. پس از ورود به بخش سرمایه گذاری بر روی صدور جواز تاسیس کلیک می نماییم. در گام اول که انتخاب طرح می باشد می بایستی عنوان طرح مشخص گردد که گویای طرح می باشد.

بعد از آن استان، شهر، شهرستان وشهرک صنعتی را انتخاب می نماییم. بعد از آن نیز می بایستی عنوان موضوع طرح را مشخص نماییم. موضوعات را به ترتیب انتخاب نموده و با گزینه افزودن تعداد بیشتر را برمی گزینیم.

اگر محصول مورد نظر یافت نشد. درخواست ثبت محصول جدید می دهیم که مدتی زمان می برد که مورد تصویب و تعریف واقع شود. سپس نوع طرح را مشخص نموده (ایجادی یا توسعه ای) و توضیحات لازم را ذکر می نماییم. بعد به گام بعدی که مشخصات عمومی است می رویم.

گام 2- مشخصات عمومی:

با کلیک بر روی گام 2 صفحه مشخصات عمومی نمایان می گردد.

موارد ذیل می بایست در این قسمت تکمیل شود:

مساحت زمين موردنياز- زير بناي موردنياز- آمار اشتغال شامل تعداد کارکنان توليدي ماهر، تعداد کارکنان توليدي غيرماهر، تعداد کارکنان غيرتوليدي،

تعداد کل کارکنان- فناوری مورد استفاده در تولید محصول- مصاف آب و انرژی به تفکیک- تولید کنندگان عمده و وارد کنندگان عمده محصول- قيمت تمام شده هر واحد از محصول- قيمت خريد وارداتي هر واحد از محصول- قيمت فروش داخلي هر واحد از محصول- قيمت فروش صادراتي هر واحد از محصول- مواد اوليه مصرفي عمده- انتخاب ماده اوليه.

با وارد کردن مشخصات مذکور این گام نیز به پایان می رسد و می بایستی به گام سوم که مشخصات سرمایه گذاری می باشد رفت.

گام 3- مشخصات سرمایه گذاری:

با کلیک بر روی گام 3 صفحه مشخصات سرمایه گذاری نمایان می گردد. موارد ذیل می بایست در این قسمت تکمیل شود:

مشخصات ماشين آلات اصلي شامل: نام، تعداد و قیمت هر دستگاه، حقوق گمرکی و هزینه های نصب دستگاه، کشور سازنده و توضیحات مربوط به دستگاه- سرمایه مورد نیاز طرح شامل: ماشين آلات اصلي، ساير ماشين آلات، ساختمان، زمين، تاسيسات

هزينه دانش فني، انشعاب آب، برق، گاز و...، حقوق گمرکي و هزينه هاي نصب، سرمايه ثابت، سرمايه در گردش وسایر مستندات.

با وارد کردن مشخصات مذکور این گام نیز به پایان می رسد و می بایستی به گام چهارم که نحوه اجرا می باشد رفت.

گام 4- نحوه اجرا:

با کلیک بر روی گام 4 صفحه نحوه اجرا نمایان می گردد. موارد ذیل می بایست در این قسمت تکمیل شود:

نحوه تامين مالي طرح شامل: آورده موسسان، تسهیلات بانکی، پذیره نویسی، سایر- پيش بيني مدت اجراي طرح به ماه

با وارد کردن مشخصات مذکور این گام نیز به پایان می رسد و می بایستی بقیه مراحل اخذ جواز تاسیس را در اداره صنعت و معدن و تجارت پیگیری نمود.

 

مشکلات سایت بهین یاب

🔍 شرط انجام خدماتی که در بالا اشاره شد این است که ثبت نام اولیه به صورت دقیق انجام شود. در طی انجام فرآیندهای سایت و ارائه خدمات آن ممکن است مشکلاتی ظاهر شوند که با شفاف سازی و مشورت با کارشناسان متخصص رفع خواهد شد.

یکی از بخش هایی که در سامانه بهین یاب طراحی شده مختص بنگاه ها است چرا که واحدهای صنعتی و معدنی ملزم اند از خدمات سایت بهین یاب استفاده و از این طریق مجوز فعالیت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را کسب کنند.

اگر نگران پیچیدگی های این کار هستید لازم است بدانید این بخش از سایت طوری طراحی شده که بیش ترین میزان سادگی را برای متقاضیان داشته باشد. بخشی به نام بنگاه ها در سایت بهین یاب وجود دارد که اهداف مشخصی را دنبال می کند و طوری طراحی شده که متقاضیان بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

امکان دریافت شناسه کسب از طریق سامانه بهین یاب به راحتی امکان پذیر است و تمامی واحدهای معدنی و صنعتی از این مکان برخوردارند. هم چنین در صورتی که بخشی از اطلاعات پس از اتمام مراحل ثبت نام تغییر کند، می توان این اطلاعات را بروزرسانی کرد و این کار از طریق بنگاه ها در سامانه انجام می شود.

یکی از ایرادات سامانه بهین یاب در زمینه تخصصی بودن آن و همچنین بخش های مختلف ارائه خدمات است که ممکن است متقاضیان را اندکی گیج کند.

مشکلات سایت بهین یاب

خلاصه مطلب

سامانه بهین یاب خدماتی را جهت توسعه کسب و کارها و رونق گرفتن آنها ارائه می دهد به طوریکه رضا رحمانی، معاون طرح و برنامه ریزی وزیر صنعت بیان کرده است نتیجه اصلی طرح رونق تولید، تثبیت وضعیت اشتغال، افزایش اشتغال و راه اندازی چرخه تولید در واحدهای کوچک و متوسط ثبت نام کننده در سامانه بهین یاب خواهد بود. همچنین او اظهار کرد که ثبت نام تسهیلات سایت بهین یاب فعال شده است. در این مطلب نحوه ثبت نام در این سامانه و خدمات آن معرفی شده است.

چنانچه در طی پروسه ی اخذ مجوز یا استفاده از دیگر خدمات سامانه بهین یاب نیاز به کمک و راهنمایی دارید می توانید با کارشناسان مجرب تکسفیر از طریق شماره 02188072626 تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه همراهی کنند.

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.