پایان مأموریت مدیران در شرکت ها

در این مقاله قصد داریم تا دررابطه با پایان مأموریت مدیران در شرکت ها صحبت کنیم .

تا زمانی که شرکتی در حال فعالیت باشد ، مدیران آن مجموعه تمام مسئولیت های حقوقی شرکت را بر عهده دارند و باید برای رعایت تمام موازین حقوقی اعم از قانون تجارت تلاش کنند .

اما گاهی اوقات بنا به دلایل خاصی ممکن است مدیران یک شرکت بخواهند که استعفا دهند و یا شرکت تصمیم به برکناری آنها داشته باشد . حال ما می خواهیم در این مقاله این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم .

پایان مأموریت مدیران در شرکت ها :

عللی که باعث پایان مأموریت مدیران در شرکت ها می شود به چهار دسته تقسیم می شوند که این چهار علل عبارت اند از :

1-   استعفای مدیر مجموعه :

شرکت ها باید دارای نمایندگی هایی به صورت رسمی و قانونی باشند ؛ به همین علت مدیران یک شرکت نمی توانند هر زمان که خواستند از شرکت استعفا دهند . در این خصوص باید به اساسنامه شرکت مراجعه کرد تا ببینیم که شرکت برای استعفای مدیر چه قوانینی را در نظر گرفته است .

حال اگر در اساسنامه شرکت در رابطه با این موضوع موردی ذکر نشده باشد ، در این صورت باید استعفای مدیران توسط هیات مدیره شرکت به تصویب برسد تا مدیران بتوانند استعفا دهند .

2-   عزل کردن مدیر :

بر اساس ماده 107 قانون تجارت ، مدیران توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند و به همین علت نیز عزل مدیران هم توسط مجمع عمومی صورت می گیرد . هر زمانی که مجمع عمومی مدیران شرکت را عزل نماید باید در عین حال جانشین آنها را نیز تعیین کند .

همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که مجمع عمومی ، مدیری را عزل نماید ، آن مدیر نمی تواند خواهان پرداخت غرامت باشد .

3-   سلب کردن شرایط مربوط به مدیریت :

در صورتی که دادگاه صالح حکم دهد که مدیر یک شرکت شرایط مدیریت را از دست داده است در این صورت مدیریت آن مدیر منفصل می گردد . همچنین اگر مدیر توانایی اداره امور مالی را نداشته باشد و یا ورشکسته شود ، در این صورت نیز مدیریتش منفصل می گردد . از دیگر شرایطی که باعث سلب مدیریت می شود این است که مدیر جرائم ذکر شده در زیر را انجام دهد :

جرائمی از قبیل : سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، اختلاس ، تصرف غیر قانونی اموال عمومی و... همچنین اگر مدیر یک شرکت کارمند دولت گردد نیز از مدیریت عزل می گردد .

4-   به سر رسیدن انقضای مدیریت :

در گروهی از شرکت ها مانند شرکت های با مسئولیت محدود می توان ذکر کرد که مدت مدیریت یک مدیر نامحدود باشد ، که در این شرکت ها انقضای مدیریت معنایی ندارد . اما در شرکت های سهامی این امر متفاوت است و مدت مدیریت مدیران در اساسنامه شرکت قید می گردد و این مدت مشخص شده نمی تواند از دو سال بیشتر باشد .

در نتیجه در شرکت های سهامی عام و خاص باید هر دو سال یک بار مجمع عمومی تشکیل گردد و مدیر جدید را تعیین کند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.