میزان مالیات کارت بازرگانی چقدر است

کار در زمینه صادرات و واردات کالا مستلزم دریافت کارت بازرگانی است، بنابراین افراد حقیقی یا حقوقی که در سطح جهانی فعالیت تجاری انجام می دهند می بایست برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کرده و آن را دریافت نمایند تا به واسطه این کارت و مجوزی که به آن ها تعلق میگیرد کالاهای قانونی را به کشورهای دیگر صادر و یا به ایران وارد نمایند و به این طریق خرید و فروش کالا داشته باشند. یکی از دغدغه های افراد پیش از دریافت کارت بازرگانی این است که مزایای داشتن این کارت چیست؟ و میزان مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

طبق قانون و مقررات فعالیت در هر زمینه شغلی ای که برای افراد کسب درامد داشته باشد، آن ها را موظف به پرداخت مالیات می نماید بنابراین درصوتیکه فرد حقیقی یا حقوقی پس از دریافت کارت بازرگانی به واسطه آن درامدی کسب نماید مشمول پرداخت مالیات می گردد.

پرداخت مالیات کارت بازگانی بسیار حائز اهمیت است زیرا که در زمان تمدید مجدد این کارت وضعیت مالیاتی بررسی می گردد و درصورتی که مبلغ پرداخت شده باشد تمدید کارت انجام می شود. از طرف دیگر در زمان تجارت اولین موردی که توسط طرف تجاری مقابل بررسی می شود اعتبار کارت بازرگانی شماست.
 

میزان مالیات کارت بازرگانی

استفاده کنندگان از کارت بازرگانی دو دسته هستند اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی که با توجه به اینکه شما جزو کدام دسته هستید میزان مالیات کارت بازرگانی شما و نحوه محاسبه آن متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی چگونگی محاسبه مالیات هر دسته پرداخته شده است.

میزان مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

براساس ماده 131 قوانین مالیات مستقیم ایران، میزان مالیاتی که اشخاص حقیقی موظف به پرداخت آن هستند با توجه به میزان درآمدی که در طول یکسال کسب کرده اند محسابه و تعیین می شود که بر اساس تعرفه هایی که معین شده است میزان آن 15 تا 35 درصد می باشد.

اخذ این کارت اعتبار فعالیت تجاری شما را تا حد زیادی ارتقا می بخشد و باید بدانید که اخذ این کارت شمارا ملزم به پرداخت مالیات نمی کند و تنها درصورتیکه در مدت اعتبار 3 تا 6 ساله این کارت ها درامدی از طریق صادرات و واردات با آن کسب کنید، آن زمان است که مشمول پرداخت مالیات با توجه به درآمد به دست آورده خود می شوید وبسته به میزان درآمد سالیانه خود می بایست مالیات پرداخت نمایید.

پرداخت مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

  • درآمد 30 میلیون ریال👈 نرخ مالیات سالانه 15%
  • درآمد 100 میلیون ریال👈 نرخ مالیات سالانه به نرخ 20%
  • درآمد 250 میلیون ریال👈 نرخ مالیات به نرخ 25%
  • درآمد 1 میلیارد ریال👈 نرخ مالیات به نرخ 30%
  • درآمد بیش از1 میلیارد ریال👈 نرخ مالیات به نرخ 35%

انواع کارت های بازرگانی ای که برای افراد حقیقی صادر می شود:

  • کارت بازرگانی فعالیت‌های خدماتی
  • کارت بازرگانی خاص موردی
  • کارت بازرگانی تجاری
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی

میزان مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

به منظور فعالیت تجاری در زمینه صادرات و واردات و بهره بردن از مزایای آن اشخاص حقوقی هم می بایست اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند، ولیکن مالیات آن ها به شیوه ای متفاوت از اشخاص حقیقی محاسبه گردیده و قوانین مالیاتی وضع شده برای آن ها نیز فرق می کند.

در محسابه میزان مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی میزان درامد آن ها ملاک قرار نمیگیرد بلکه این اشخاص می بایست در پایان سال 25% از سودی را که در طی یکسال بدست آورده اند به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

انواع کارت های بازرگانی ای که برای افراد حقوقی صادر می شود:

  • کارت بازرگانی فعالیت‌های خدماتی
  • کارت بازرگانی خاص موردی
  • کارت بازرگانی تجاری
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی

۴ درصد مالیات علی الحساب کارت بازرگانی

در سال 1395 شمسی بخشنامه گمرکی ای تصویب شد که طی آن بازرگانان،تاجران و تمامی افراد حقیقی و حقوقی که دارای هر نوع از کارت های بازرگانی برای تجارت خارجی هستند واقدام به وارد کردن کالا میکنند، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا هستند که این مبلغ به میزان 4% مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی است.

البته چندین مورد هستند که توسط سازمان گمرک معرفی شده‌اند و از این قانون مستثنی هستند :

  • واحدهای تولیدی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند.
  • واردکنندگانی که از سوی سازمان امور مالیاتی تائید می‌شوند .
  • کارت‌های بازرگانی که دارای رتبه طلایی یا رتبه الف هستند.
  • کالاهایی که به همراه مسافران وارد می‌شوند و هیچگونه جنبه تجاری ندارند.
  • کلیه دستگاه‌های اجرایی که دارای ردیف بودجه‌ای کشورهستند مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و موسسات.

 ۴درصد مالیات علی الحساب کارت بازرگانی

علت دریافت ۴ درصد مالیات علی الحساب کارت بازرگانی چیست؟

یک سری از افراد سود جو با شناسنامه افراد نیازمند علی الخصوص بعضی از روستاییان عزیز و گرامی با پرداخت تنها مقدار مبلغی ناچیز در حد چند میلیون تومان به آن ها اقدام به دریافت کارت بازرگانی می کنند و به طبع از مزایای آن همچون صادرات و واردات اجناس گران قیمت استفاده کرده و به سود مالی زیادی دست پیدا می کنند. در آخر بعد از گذشت یک سال مالیات سنگینی به نام فردی که کارت بازرگانی با هویت آن گرفته شده است تعیین می گردد در حالی که توانایی مالی پرداخت این مبلغ را ندارند وهیچ سودی هم از تجارت انجام شده نصیبشان نگردیده است لذا با با تصویب این بخش‌نامه و اخذ مالیات علی‌الحساب کارت بازرگانی تا حد بسیار زیادی جلوی اعمال سودجویانه ی این افراد گرفته شده است.

هزینه اظهارنامه مالیاتی کارت بازرگانی

هزینه اظهار نامه مالیاتی کارت بازرگانی به طور دقیق اعلام نشده و مشخص نیست ولیکن طبق قانون تجارت و قوانین اتاق بازرگانی این مبلغ مشخص می شود و بر اساس آن هزینه ها اعلام می گردد.

برای سه مورد در فرایند ثبت اظهارنامه مالیاتی کارت بازرگانی هزینه دریافت می شود که در ذیل به آنها اشاره شده است:

  • حق تمدید و یا صدور کارت
  • ابطال تمبر برای صدور کارت
  • ابطال تمبر برای تمدید کارت

استعلام مالیات کارت بازرگانی

در معاملات تجاری مهم ترین چیزی که برای طرفین حائز اهمیت است اعتبار کارت بازرگانی طرف مقابل و عدم داشتن بدهی مالیاتی است لذا اولین اقدام طرفین در چنین شرایطی تهیه استعلام از وضعیت مالیاتی کارت بازرگانی است.

به منظور استعلام میزان مالیات کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی ایران سامانه ای با آدرس اینترنتی https://iccima.ir/ راه اندازی شده است که خیلی راحت می توان بصورت آنلاین استعلام مورد نظر را دریافت کرد.

پس از ورود به این سامانه با کلیک بر روی گزینه برگه سامانه‌های خدماتی، وارد بخش استعلام اعتبار عضویت شده شوید و اطلاعاتی هم چون شماره کارت بازرگانی و کد ملی صاحب کارت را وارد کرده و استعلامی از اعتبار کارت و میزان بدهی مالیاتی آن ها به شما نمایش داده می شود و بعد از آن با اطمینان خاطر می توانید برای ادامه روند معامله تصمیم گیری نمایید.

استعلام مالیات کارت بازرگانی

جریمه عدم پرداخت مالیات کارت بازرگانی   

در صورتی که بازرگان از پرداخت مالیات تعیین شده امتناع کند و یا فعالیت های ممنوعه ای را که در بخش قوانین مالیات کارت بازرگانی ذکر شده است با کارت خود انجام دهد، شخص حقوقی و حقیقی طبق قانون مجرم شناخته می شود که طبق قانون مجازات اسلامی تعزیرات درجه شش، مجازاتی برای او در نطر گرفته شده است که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم:

  • این افراد از یکسری حقوق مختلف اجتماعی منع شده و محروم می شوند.
  • کارت بازرگانی شخص باطل شده و از تجارت با این کارت و مزایای آن محروم می شود.
  • بر اساس تشخیص قاضی برای آن ها مجازات هایی هم چون شلاق، حبس و غیره تعیین می شود و حکم آن ها در رسانه ها بصورت علنی اعلام می گردد.
  • از تجارت های بین المملی منع می شوند و علاوه بر این از کشور هم ممنوع الخروج می شوند.
  • چنین افرادی علاوه بر اینکه ملزم می شوند که مالیات بیشتری پرداخت کنند، می بایست جریمه نقدی هم بپردازند.

فعالیت های ممنوعه طبق مواد 274 تا 280 قوانین مالیات مستقیم که باعث مجرم قلمداد شدن فرد حقیقی یا حقوقی می شود:

  • امتناع از پرداخت مالیات و عدم تمدید اعتبار کارت بازرگانی.
  • انجام یکسری امور پنهانی در زمینه های صادرات و واردات و آشکار نساختن آن.
  • تنطیم قراردادهای تجاری جعلی و رعایت نکردن اصول و قوانین هنگام عقد آن.
  • استفاده از کارت بازرگانی با نام اشخاص دیگر و یا استفاده از کارت های اجاره ای که باعث اجهاف در حق دیگران و بیت المال می شود.
  • عقد انوع قراردادهای تجاری و انجام معامله‌های بین‌المللی با سود مالی با نام افراد دیگر.
  • عدم ارسال مدارک مالی به سازمان امور مالیاتی کشور که این عمل باعث اجاد ضرر برای دولت است.

افرادی که معاف از مالیات کارت‌های بازرگانی هستند

  • وارد کنندگانی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور خوش حساب تلقی شده اند.
  • یکسری از شرکت های تعاونی که محل استقرار و فعالیت آن ها در مرز است و اصطاحا کارت بازرگانی پیله وری دارند.
  • ملوانان ایرانی که دائما در حال سفر در آب های داخل و یا خارج از کشور هستند.
  • کارگران ایرانی که در خارج از کشور با داشتن گواهی از وزارت کار مشغول به فعالیت هستند نیز معاف از پرداخت مالیات هستند.
  • کالا ها و اجناسی که از طریق پست وارد کشور می شوند درصورتیکه به تشخیص اداره گمرک جنبه تجاری و فروش نداشته باشند مالیاتی به آن ها تعلق نمی گیرد.
  • افرادی که معاف از مالیات کارتهای بازرگانی هستند

سوالات متداول پیرامون مالیات کارت بازرگانی

🔆 نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی به چه صورت است؟

میزان مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی بصورت مستقیم بر اساس میزان درامد سالیانه آن ها محاسبه و تعیین می گردد درواقع این به این معناست که برای محاسبه مالیات آن ها به میزان درامدشان توجه می شود.

🔆 نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی به چه صورت است؟

اشخاص حقوقی طبق قوانین و مقررات بدون توجه به میزان درامدشان موطف هستند 25 درصد از سود مالی خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

🔆 عدم پرداخت مالیات سالیانه کارت بازرگانی چه عواقبی دارد؟

درصورتیکه میزان مالیات کارت بازرگانی ای که برای شما تعیین شده است را پرداخت ننمایید پس از اتمام اعتبار کارت خود اجازه تمدید آن را نخواهید داشت و از طرف دیگر شرکت های دیگر با شما همکاری نخواهند کرد زیرا که اولین قدم در انجام معمالات تجاری بین طرفین استعلام از وضعیت مالیاتی آن ها است.

 

خلاصه مطلب

برای اینکه مجوز فعالیت در حوزه صادرات و واردات را داشته باشید دریافت کارت بازرگانی برای شما الزامی است از طرفی در پایان هرسال درصورتیکه با کارت بازرگانی خود به درآمد برسید موظف به پرداخت مالیات خواهید بود و تمدید کارت شما پس از پایان اعتبار وابسته به پرداخت مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور است.

پیشبرد امور مالیاتی به تخصص و مهارت بالا  نیاز دارد و می بایست به صورت منسجم و دقیق انجام شود به این علت که هگونه خطا در محاسبات و یا عدم ارائه به موقع مدارک، مستندات و اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد که مجبور به پرداخت جریمه های سنگین شوید.

اگر در رابطه با میزان مالیات کارت بازرگانی و مراحل ثبت اظهارنامه مالیات کارت بازرگانی خود و یا در حوزه حسابداری بازرگانی سوالی داشته و به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، با کارشناسان ثبت تکسفیر در تماس باشید تا در این مسیر همراه شما باشیم.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.