استعلام کارت بازرگانی

کسانی که فعالیت های تجاری انجام می دهند حتما عبارت کارت بازرگانی را بارها شنیده اند. در واقع کارت بازرگانی نوعی جواز برای فعالیت های تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که اخذ آن یکی از مهم ترین موارد برای پیشبرد فعالیت های تجاری خصوصا در زمینه واردات و صادرات می باشد. صدور کارت بازرگانی توسط دفتر بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی صورت می گیرد و در صورتی که اشخاص از دریافت آن سر باز زنند امکان فعالیت های تجاری از آنها سلب می شود. ما در این مقاله به نحوه استعلام کارت بازرگانی پرداخته ایم. با ما همراه باشید. 

نحوه استعلام کارت بازرگانی

🔍 جهت گرفتن استعلام کارت بازرگانی، باید به پرتال خدمات الکترونیکی دفتر بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مراجعه کنید و با داشتن کد ملی شخصی که قصد گرفتن کارت بازرگانی را دارد می توان برای گرفتن استعلام کارت بازرگانی اقدام کرد. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی باید با درخواست دفتر بازرگانی همراه باشد و خود شخص (حقیقی یا حقوقی) نمی تواند با تصمیم شخصی برای تمدید یا صدور کارت بازرگانی اقدام نماید.

همچنین کارت بازرگانی دارای مدت اعتبار محدودی است که پس از اتمام این دوره فرد باید مجددا جهت تمدید کارت بازرگانی خود اقدام نماید.

در واقع این اعتبار موقتی باعث حصول اطمینان بیشتر در فعالیت و تجارت های میان بازرگانان می شود. بدین صورت که طرف معامله می تواند اعتبار یا عدم اعتبار کارت بازرگانی طرف دیگر معامله را بررسی نماید. همچنین برای تمدید کارت بازرگانی نیز باید شخص دارنده کارت حساب ها و وضعیت مالی خود را بررسی و تسویه کند چرا که در غیر این صورت امکان تمدید کارت بازرگانی وی وجود نخواهد داشت.

  نحوه استعلام کارت بازرگانی

استعلام مالیاتی کارت های بازرگانی چگونه انجام می شود؟

همانطور که بیان شد تمدید کارت بازرگانی بسیار پراهمیت است اما تنها در صورتی می توان کارت بازرگانی را تمدید کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به پرداخت مالیات های خود اقدام کنند و آن را در قالب گواهینامه ای از طریق اداره امور مالیاتی به مراجع مربوطه تحویل دهد که در ماده 186 قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است.

✔ در هنگام دریافت کارت بازرگانی لازم است به نکاتی توجه شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

شرط صدور گواهینامه مالیاتی این است که مودی بدهی های مالیاتی را با اداره مالیات تسویه کند به این معنا که در نه تنها در پرونده مالیاتی مربوط به کارت بازرگانی بلکه در هیچ پرونده مالیاتی دیگری در هیچ زمینه ای نیز به اداره مالیات بدهکار نباشد.

✔ برای صدور گواهی مالیاتی بر طبق ماده 186 قانون مالیات های مستقیم باید درخواست و استعلام اتاق بازرگانی حتما موجود باشد و در برای تمدید کارت بازرگانی نیازی به درخواست از اداره مالیات توسط خود شخص نیست.

✔ در هنگام ثبت نام در سامانه مالیاتی باید مراحل ان را به طور کامل انجام دهید چرا که این یکی از شرایط مهم در هنگام صدور گواهی مالیاتی است. بنابراین پیش از تمدید کارت بازرگانی باید به سامانه مالیاتی مراجعه کنید و نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام خود اقدام نمایید تا به وضعیت 45 برسد.

✔ متقاضی موظف است پس از صدور گواهینامه مالیاتی نسبت به تکمیل مشخصات پرتال خود در سایت اتاق بازرگانی اقدام نماید و سپس با انتخاب گزینه " نمایش اطلاعات مالیات" می تواند وضعیت مالیاتی خود را در خصوص درخواست کارت بازرگانی مشاهده کند.

تمامی مراحل استعلام کارت بانکی و یا استعلام برند را می توان به صورت غیر حضوری و کاملا آنلاین انجام داد و به مراجعه کردن حضوری افراد نیازی نیست.

نحوه استعلام اعتبار کارت های بازرگانی حقیقی

🔍 موقتی بودن اعتبار کارت بازرگانی باعث می شود تجار و کسانی که در زمینه واردات و صادرات مشغول فعالیت هستند و روابط تجاری با سایر افراد برقرار می کنند بتوانند اعتبار کارت عضویت بازرگانی طرف معامله خود را استعلام بگیرند و در صورتی که اعتبار کارت وی به اتمام رسیده بود پس از تمدید اعتبار، با وی به معامله بپردازند.

سامانه ای به نام استعلام اعتبار عضویت وجود دارد که تاجران و بازرگانان می توانند استعلام کارت بازرگانی خود یا طرف معامله را بگیرند. این سامانه در واقع به عنوان بستری به همین منظور طراحی شده تا افراد بتوانند به راحتی استعلام اعتبار کارت بازرگانی را انجام دهند. پس از وارد کردن اطلاعات در این سامانه می توان به راحتی مدت اعتبار کارت بازرگانی را مشاهده کرد.

به منظور استعلام کارت عضویت بازرگانی و با مراجعه به سامانه پرتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که آدرس آن در ادامه توضیحات قرار داده می شود قادر به ورود به سایت هستید. استعلام کارت عضویت بازرگانی از طریق سایت chambertrust.ir انجام می شود. پس از ورود به سامانه گزینه سامانه های خدماتی را انتخاب کنید. با این کار منویی برای شما باز خواهد شد که با انتخاب گزینه استعلام اعتبار عضویت در این مرحله صفحه اصلی برای شما باز خواهد شد.

در صفحه اصلی پیش رویتان که صفحه اصلی استعلام اعتبار عضویت است، لازم است کد ملی دارنده کارت وارد شود و سپس با کلیک بر روی دکمه تایید، استعلام کارت بازرگانی خود را مشاهده می کنید و وضعیت اعتبار کارت عضویت بازرگانی شخص مورد نظر مشخص خواهد شد.

استعلام کارت بازرگانی حقوقی

 

نحوه استعلام اعتبار کارت های بازرگانی حقوقی

🔍 در ابتدا تمدید کارت بازرگانی به گونه ای بود که تنها برای مدت یکسال تمدید می شد اما در حال حاضر قانون جدیدی وجود دارد که اگر شخص سه دوره متمادی کارت خود را به مدت یکسال تمدید کند، پس از آن می تواند دوره های بعدی تمدید اعتبار را برای دو و سه سال انجام دهد.

همچنین بسته به نوع مجوزها ممکن است برخی از کارت ها به مدت طولانی تری یعنی 3 و 5 ساله تمدید شوند و این قضیه ممکن است گاه باعث فراموشی شخص دارنده کارت شود و وی برای اطلاع از اعتبار کارت خود ملزم شود که استعلام آن را از سایت بگیرد.

تسهیل در نحوه استعلام اعتبار کارت های بازرگانی افراد حقوقی از طریق سامانه ای به نام استعلام اعتبار عضویت انجام می شود و فعالان تجاری می توانند با داشتن شناسه ملی شرکت مورد نظر نسبت به اطلاعات شخص حقوقی آگاه شوند و استعلام کارت وی را از این طریق بگیرند.

برای اطلاع از نحوه استعلام جواز تاسیس، کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

با توجه به اهمیت کارت بازرگانی نزد صاحبان کسب و کار، در این مطلب به توضیح نحوه استعلام کارت بازرگانی پرداخته ایم. با مطالعه این مطلب اطلاعات جامعی را در خصوص شیوه استعلام انواع کارت های بازرگانی اعم از حقیقی و حقوقی بدست خواهید آورد. در صورتی که پس از خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمد، کافیست با کارشناسان تکسفیر تماس بگیرید.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.