کسب حق مالکیت علائم در کشور فرانسه

در کشور فرانسه نیز همانند کشور ایران ، به دست اوردن حق مالکیت علامت های تجاری و مارک های بازرگانی و همچنین خدماتی و تولیدی ، در صورتی امکان پذیر است که ثبت علامت انجام شود .

در رابطه با ثبت علامت تجاری فردی و یا جمعی آثار حقوقی علامت ثبت شده ، میزان اعتبار علامت ، راه انتقال آن و روش سلب علامت و افت حقوق به علت ثبت علامت تجاری ، مقرراتی در رابطه با موارد 1-712 به بعد آئین نامه تصویب شده در سال 1995 فرانسه در نظر گرفته شده است .

مطابق با ماده 2-711 قانون وضع شده مربوط به مالکیت صنعتی و فکری فرانسه :

درخواستی که مبنی بر ثبت علامت تجاری می باشد ، پیرو شرایط و ضوابطی می باشد که در قانون ذکر شده پیش بینی گشته است و همچنین درخواست ثبت علامت تجاری پیرو مقرراتی است که در شورای دولتی فرانسه و دستور العمل های مطرح شده در آن ، عنوان شده است .

برای ثبت یک علامت تجاری در کشور فرانسه چه اقداماتی باید صورت گیرد ؟

1-   ارائه درخواست ثبت

2-   پذیرش و بررسی درخواست

3-   تصمیم گیری در رابطه با پذیرش درخواست به دست رسیده و یا رد آن

4-   و در نهایت ثبت کردن علامت

در کشور فرانسه ویژگی هایی که برای علامت تجاری در نظر گرفته می شود به چه صورت است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مطابق با حقوق فرانسه و مطابق با ماده های 1-711 و 2- 711 قانون مالکیت فکری وصنعتی ، ویژگی های علامت تجاری عبارت اند از :

1-   متمایز بودن

2-   بیانگر محصول تولید شده و یا خدمات ارائه داده شده باشد .

3-   ماهیت و کیفیت محصول را مشخص کند .

4-   محل جغرافیای و مبدا تولید محصولات را مشخص کند .

لازم به ذکر است که در نظام حقوقی فرانسه ، انتخاب علامت های تجاری برای تولیدات و خدمات ، به صورت اختیاری می باشد . ولی برای محصولات و خدماتی که در رابطه با بهداشت عمومی و یا سلامت عمومی هستند ، برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، باید از آرم ثبتی مشخص و همین طور نصب برچسب بر روی محصولات ، به صورت اجباری می باشد .

از طرف دیگر نیز مطابق با ماده 2- 511 قانون مربوط به بهداشت عمومی و همین طور ماده 1-5000 آئین نامه آن ، هر گونه دارویی که به بازار عرضه می شود باید مارک داشته باشد و همچنین باید مشخص باشد که دارویی که به بازار عرضه گشته است ، مربوط به کدام شرکت دارویی می باشد .

در نهایت باید گفت که در صورت اجباری نبودن استفاده از مارک در فعالیت های اقتصادی ، تولید کنندگان و صنعتگران می توانند تولیدات خود را با مارک های مختلف و همچنین با قیمت های مختلف به مشتریان عرضه کنند . در این حالت نیز برای مصرف کنندگان موقعیت بررسی در بازار رقابت محصولات تولید شده به وجود می اید ، در حالتی که اجباری در ثبت مارک و علامت تجاری لحاظ نگشته است .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.