ثبت برند چقدر زمان می برد

در صورتی که دارای یک کسب و کار یا خدمتی هستید، به طور قطع از نیازمند کسب و کار به ثبت برند آگاه هستید. ثبت برند دارای شرایط و مراحلی به خصوص می باشد که طی کردن آن با توجه به نوع محصول یا خدمت شما می تواند متفاوت باشد. ثبت برند دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد که باعث افزایش سطح سود دهی و همچنین محبوبیت شما در بین سایر برند ها می شود. یکی از مواردی که می تواند ذهن شما را درگیر کند، مدت زمانی است که فرآیند ثبت برند انجام می گردد. به این معنیست که چقدر زمان نیاز دارم تا برند خود را به ثبت برسانم و از مزایای آن بهره مند شوم.

در این مقاله از موسسه حقوقی تکسفیر به مدت زمان انجام این فرآیند پرداخته و در ادامه مراحل ثبت کردن یک برند را توضیح می دهیم

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند

پیش از آنکه به مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند بپردازیم باید با مراحل ثبت کردن یک برند به طور مختصر آشنا شویم. در ادامه به مراحل ثبت برند می پردازیم:

مراحل ثبت برند

پیش از هرگونه اقدامی برای ثبت برند، باید استعلام نام برند را انجام دهید. بدین معنی است که شما با استعلام نام برند می توانید متوجه شوید برندی با همان نام مدنظر شما قبلا به ثبت رسیده یا نه. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل برای ثبت برند به شمار می آید. به این دلیل که اگر شما پیش از تعیین نام برند اقدام به طراحی یک لوگو هم برای آن کرده باشید، در صورت ثبت نام برند شما توسط شخص دیگر، مجبور می شوید تا لوگوی خود را از اول طراحی کنید!

ثبت برند چقدر زمان می برد؟

به طور کلی ثبت برند در ایران حدودا 3 ماه طول می کشد. یعنی زمانی که اقدام به ثبت برند می کنید، ارسال اظهارنامه به مرکز مربوطه زمانی در حدود 30 الی 45 روز نیاز دارد و پس از آن آگهی برند شما در روزنامه رسمی انتشار پیدا می کند.پس از دریافت تایید در زمینه ی تنظیم درست اظهارنامه باید مدارک را به اداره ارسال کنید. سپس نوبت به ثبت نام نوبت دوم آگهی برند میشود حدود 1 ماه زمان لازم است تا گواهی ثبت برند شما به عنوان انتشار آگهی مرحله دوم صادر شده و در روزنامه رسمی منتشر شود. در انتها، پس از انتشار آگهی رسمی، متقاضی با مراجعه به اداره ثبت برند نسبت به دریافت گواهینامه ثبت علامت تجاری خود اقدام می نماید.

نکات مهم در زمینه مدت زمان ثبت برند

نکات مهم در زمینه مدت زمان ثبت برند

  • عنوان برند باید طوری طراحی شود که احتمال رد آن به دلیل تشابه بسیار پایین باشد.
  • جهت جلوگیری از رد اظهارنامه و اتلاف زمان، در تنظیم اظهارنامه و مستندات آن دقت لازم مبذول گردد .
  • مدت زمان ثبت برند با توجه به نوع درخواست و مدارک ارائه شده متفاوت می باشد

مراحل ثبت کردن برند در سامانه

جهت ثبت برند خود با توجه به مراحل و مدت زمانی که گفته شد، نخست می بایست به سامانه ثبت شرکت ها به نشانی sherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و در صفحه اصلی در قسمت سمت چپ به گزینه مرکز مالکیت معنوی بروید. سپس به قسمت ثبت علائم تجاری رفته و مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنید و همچنین باید نوع برند شما با توجه به شخصیت حقیقی یا حقوقی تعیین شود. بدین ترتیب اظهارنامه شما به ثبت می رسد.

بیشتر بخوانید: سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

بعد از اینکه اولین مرحله ثبت برند خود را تکمیل کردید نوبت به وارد کردن مشخصات وکیل یا نماینده شما می شود. سپس باید کالا یا خدمتی را که می خواهید ارائه کنید مشخص کرده و مدارک خود را آپلود کنید.

پیگیری ثبت برند

پیگیری ثبت برند

همانطور که گفته شد، حدودا 3 ماه کاری زمان نیاز است تا درخواست شما پیگیری شده و به دست شما برسد. در صورتی که درخواست شما تایید شد، نوبت به واریز مبالغ می شود. بدین ترتیب که با مراجعه به سامانه روزنامه رسمی اقدام به واریز مبلغ روزنامه رسمی نوبت اول می کنید. سپس باید مبلغ آگهی نوبت دوم روزنامه رسمی خود را نیز پرداخت کنید تا پرونده شما به ثبت برسد. 

بیشتر بخوانید: استعلام وضعیت مالیاتی و سوابق و بدهی با کد ملی

بعد از اینکه آگهی های نوبت اول و دوم منتشر شد و مبلغ آن نیز پراخت شد، در طول 10 روز کاری می بایست یک کپی از کلیه پرونده های ثبت آگهی های نوبت اول و دوم را تهیه و با مراجعه به اداره مالکیت صنعتی اقدام به درخواست پروانه ده ساله کنید.

در صورتی که شما هم نیاز به ثبت برند دارید و می خواهید خدمات خود را گسترش دهید می توانید با متخصصان موسسه حقوقی تکسفیر تماس حاصل کرده و از آنها مشورت بخواهید.

 

جمع‌بندی

مدت زمان ثبت برند در ایران حدوداً 3 ماه زمان می‌برد و شامل چند مرحله اصلی است. در ابتدا، استعلام نام برند انجام می‌شود تا از تداخل با برندهای ثبت‌شده دیگر اطمینان حاصل شود. سپس اظهارنامه مالیاتی تکمیل و به مراکز مربوطه ارسال می‌شود و بعد از آگهی در روزنامه رسمی، گواهی ثبت برند صادر می‌شود. نکات مهمی نیز در این راستا وجود دارد، از جمله طراحی دقیق نام برند، دقت در تنظیم اظهارنامه، و متغیر بودن مدت زمان بر اساس نوع درخواست و مدارک ارائه شده.

 

سوالات متداول

  1. چرا استعلام نام برند از مراحل مهم ثبت برند است؟

    • استعلام نام برند اطمینان حاصل می‌کند که نام مدنظر قبلاً به ثبت نرسیده است و از تداخل با برندهای دیگر جلوگیری می‌کند.
  2. چرا لازم است عنوان برند به‌گونه‌ای طراحی شود که احتمال رد آن به دلیل تشابه بسیار پایین باشد؟

    • طراحی دقیق نام برند باعث کاهش احتمال رد اظهارنامه و جلوگیری از تشابه با برندهای دیگر می‌شود.
  3. آیا مدت زمان ثبت برند بستگی به نوع درخواست و مدارک ارائه شده دارد؟

    • بله، مدت زمان ثبت برند متغیر بوده و به نوع درخواست و مدارک ارائه شده توسط درخواست‌کننده برمی‌گردد.
  4. چگونه می‌توان پرونده ثبت برند را پیگیری کرد؟

    • پس از تایید درخواست، می‌توانید پرونده خود را در سامانه پیگیری ثبت برند مراقبت کنید.
  5. چرا درخواست پروانه ده‌ساله پس از انتشار آگهی‌های روزنامه‌رسمی ضروری است؟

    • این پروانه مجاز به استفاده از برند برای ده سال است و بعد از انتشار آگهی‌های روزنامه‌رسمی اقدام به اخذ آن می‌شود.
  6. چه نکاتی در مورد طراحی نام برند و اظهارنامه باید مد نظر قرار گیرد؟

    • نام برند باید به‌گونه‌ای طراحی شود که احتمال رد آن به دلیل تشابه با برندهای دیگر کم باشد. همچنین در تنظیم اظهارنامه دقت لازم را داشته باشید.
  7. چگونه می‌توان از متخصصان موسسه حقوقی تکسفیر برای ثبت برند و مشاوره بهره‌مند شد؟

    • برای مشاوره و ثبت برند، با متخصصان موسسه حقوقی تکسفیر تماس بگیرید و نیازهای خود را مطرح کنید. آن‌ها به شما راهنمایی می‌کنند و در فرآیند ثبت برند شما را هدایت می‌کنند.
  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.