ثبت برند مواد غذایی

در واقع امروزه جهت فروش ،صادرات هر نوع کالا و خدمات احتیاج به برند تجاری داریم در واقع با ثبت یک برند پیشرفت عظیمی در تجارت و شرکت ما به وجود خواهد امد و ثبت برند در حوزه مواد غذایی از مهم ترین ابزار کار تجاری محسوب می شود. در این مقاله از موسسه حقوقی تکسفیر قصد داریم تا شما را با نحوه ثبت برند مواد غذایی به صورت صفر تا صد آشنا کنیم و در ادامه نکات مهم در رابطه با ثبت کردن برند مواد غذایی شما ارائه خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشد.

 برند مواد غذایی چیست؟

امروزه که داشتن یک برند معتبر و حتی ساده برای تمامی کسب و کار ها تبدیل به یک الزام شده است و بسیاری از افراد از مزایای آن مطلع شده اند، یکی از برند هایی که می تواند درآمد بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد، ثبت برند توزیع، تولید و بسته بندی مواد غذایی می باشد. چراکه این حوزه یکی از مهمترین منابع به شمار می آید و مهمترین رکن خوراکی و تغذیه در کشور مربوط به مواد غذایی می باشد. به نوعی می توان گفت مواد غذایی یک عنصر جدایی ناپذیر از وجود افراد است.

به همین دلیل این نیاز پدید می آید که صاحبان کسب و کار به سمت ایجاد یک برند یا ثبت کردن رسمی برند حود بروند تا هم از مزیت های بسیار مفید آن استفاده کنند و هم بتوانند از تکرار شدن نام برندشان توسط شخص دیگری جلوگیری کنند.

 

طبقات ثبت برند مواد غذایی

در فرآیند ثبت برند مواد غذایی، اطلاعات دقیق و افزونه از طبقه بندی‌های مربوطه ضروری است. این مراحل، با ارائه لوگوی مناسب در یکی از 45 طبقه تعریف شده، به برند این امکان را می‌دهند تا هویت و فعالیت خود را به وضوح معرفی کنند. در اینجا به طبقات مهم مواد غذایی می‌پردازیم:

1. طبقه 29: محصولات گوشتی و فراورده‌های مرتبط
در این طبقه، برندها می‌توانند گوشت‌های قرمز و سفید، محصولات دریایی، میوه‌ها، سبزیجات، کنسروها، ژله، مربا، کمپوت، محصولات لبنی و روغنی خود را ثبت کنند.

2. طبقه 30: محصولات چای، قهوه، و شیرینی‌جات
این طبقه به برندهای چای، قهوه، برنج، فرآورده‌های غلات و ملحقات آنها، شیرینی‌جات و ادویه‌ها اختصاص دارد.

3. طبقه 31: محصولات کشاورزی و باغی
برندها در این طبقه می‌توانند محصولاتی چون غلات، محصولات کشاورزی، باغی، حیوانات، بذرها، گیاهان و گلها را ثبت نمایند.

4. طبقه 32: نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها
برندها می‌توانند محصولات نوشیدنی، آب‌های گازدار، آب‌میوه و شربت‌های خود را در این طبقه ثبت کنند.

برندها موظف به ارائه لوگوی خود در یکی از این طبقات هستند تا حوزه فعالیتشان به دقت مشخص گردد و در صورت هر گونه اشتباه یا تخلف، مسائل حقوقی مرتبط با اصناف نیز ایجاد شود. این طبقات با هدف کاهش اختلافات بین برندها طراحی شده‌اند و هر برند باید به وسیله لوگوی خود، زیرمجموعه صنف مشخصی را نمایان سازد.

 

نحوه ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی ابتدا باید بدانیم که طبقه بندی کالایمان در کدام طبقه از تقسیم بندی اداره علامت جای می گیرد و سپس جهت ثبت برند تجاری احتیاج به انتخاب یک نام برای برند خود داریم که مهمترین مرحله از فرآیند برند سازی ما میباشد و با توجه به استراتژی مورد علاقه خود میتوانیم نامی مرتبط یا غیر مرتبط با دسته کاری خود انتخاب کنیم و نام انتخابی ما می تواند دارای معنی یا بدون معنی باشد و مورد بعد جهت ثبت برند مواد غذایی این است که جستجو بنماییم که نام انتخابی ما توسط شخص حقیقی یا حقوقی دیگری قبلا انتخاب شده است یا خیر که در این صورت می توان با اضاف کردن کلماتی به برند مورد علاقه خود به ثبت برند مواد غذایی مورد علاقه خود دست یابیم.افراد و شرکتهایی که در زمینه ی مواد غذایی فعالیت دارند باید برای ثبت برند مواد غذایی خود اقدام کنند.

مورد بعدی بسیار مهم طراحی برای برند مواد غذایی انتخاب شده است که باید خیلی دقیق انجام پذیرد

جهت ثبت برند مواد غذایی خود باید حتما مجوزی جهت برند مورد علاقه خود داشته باشیم از جمله کارت بازرگانی،پروانه کسب یا جواز تاسیس صنایع و غیره….

نکته: یک شرکت مواد غذایی نیازمند ثبت برند مواد غذایی می باشد

مراحل ثبت برند مواد غذایی

مراحل ثبت برند مواد غذایی

با توجه به اینکه برند در حوزه مواد غذایی ازاهمیت بالایی چه از نظر قانونی و چه از نظر اعتبار برخوردار است لذا شما می بایست مراحل ثبت کردن برند خود را بگذرانید
1. معرفی لوگو در طبقه خاص:
در اینجا، طبقات به منظور ارتباط بیشتر برندها با فعالیت خود معرفی شده‌اند. این امکان را فراهم می‌کند تا برندها لوگوی خود را در یک طبقه مرتبط با فعالیت‌های آنها قرار دهند.

2. استعلام و ارائه مدارک:
با استعلام لوگو و تأیید عدم تشابه، مراحل بعدی ثبت برند مواد غذایی را دنبال کنید. مدارکی چون تصویر شناسنامه، گواهی امضا، و مجوزهای فعالیت اهمیت زیادی در این مرحله دارند.

3. اظهارنامه برند الکترونیکی:
بعد از تأیید مدارک، به صورت آنلاین اظهارنامه برند را پر کنید. در اینجا، همکاری با متخصصان این حوزه می‌تواند کمک زیادی کند.

4. بررسی توسط کارشناسان:
پرونده به دست سه کارشناس خبره ارجاع می‌شود. تأیید این کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری تایید نهایی را اعلام می‌کنند.

5. ثبت نهایی و نشر عمومی:
پس از تایید نهایی، برند در دو نوبت به نشر عمومی می‌رسد. این اقدام باعث تشخیص قانونی برند به عنوان یکتا و جلوگیری از تقلب می‌شود.

6. حضور حضوری در اداره مالکیت معنوی:
مراحل حضوری با مراجعه به اداره مالکیت معنوی راه‌اندازی شده و پس از پرداخت هزینه، برند به صورت رسمی ثبت می‌شود.

7. دریافت سند ثبتی:
سند ثبت برند به دست آمده از اداره مالکیت معنوی نشان‌دهنده تکمیل موفق مراحل ثبت برند مواد غذایی است.

8. همکاری با موسسات حقوقی:
استفاده از خدمات موسسات حقوقی در زمینه ثبت برند، می‌تواند زمان و هزینه را بهبود بخشد.

 


مدارک مورد نیاز ثبت برند موادغذایی

  • کپی مجوز کاری شما
  • کپی مدارک شرکت(اگهی تاسیس و روزنامه در صورت شخص حقیقی بودن)
  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی کارت پایان خدمت برای آقایان

کلیه مدارکی که در بالا توضیح داده شده به صورت فیزیکی و ده عدد پرینت برند تایید شده با مشخصات که قبلا خواسته شده است که باید توسط خودمان یا وکیل به اداره علامت تحویل می دهیم که در این صورت جهت ثبت برند مواد غذایی ما آگهی نوبت اول صادر می شود.

مطالب مرتبط: ثبت برند چقدر زمان می برد؟

اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:

کسانی که آن علامت را علامت تجاری خود می دانند.

کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد.

در هر یک از دو صورت فوق الذکر اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده،حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید.در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی 4 می باشد.بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.

جمع بندی
در این راهنما، مراحل ثبت برند مواد غذایی از انتخاب طبقه مرتبط با فعالیت تا ثبت نهایی و حضور حضوری در اداره مالکیت معنوی به دقت تشریح شده است. از استعلام لوگو تا تأیید نهایی، این مراحل از هماهنگی دقیق با متخصصان و استفاده از خدمات موسسات حقوقی بهره‌مندی بیشتری را به همراه دارند.

سوالات متداول

1. چگونه می‌توان لوگو را در یک طبقه خاص معرفی کرد؟

  • با انتخاب طبقه مرتبط با فعالیت و انجام استعلام لوگو، مشخص می‌شود آیا لوگو شما تشابهی با دیگران دارد یا خیر.

2. چه مدارکی برای ثبت برند مواد غذایی لازم است؟

  • مدارک شامل تصویر شناسنامه، گواهی امضا، مجوز فعالیت، کپی کارت بازرگانی، و 10 نمونه از برند و لوگو در ابعاد مشخص متعلق به برند است.

3. چگونه مراحل ثبت نهایی انجام می‌شود؟

  • پس از استعلام و تأیید مدارک، اظهارنامه برند آنلاین پر می‌شود و به تأیید سه کارشناس ارجاع می‌شود. تأیید رئیس اداره علائم تجاری و نشر عمومی نهایی را تضمین می‌کند.

4. چه نقشی در این مسیر متخصصان و موسسات حقوقی دارند؟

  • متخصصان و موسسات حقوقی به کاربران کمک می‌کنند تا مراحل را بهینه‌سازی کنند و از خدمات حقوقی مورد نیاز در زمینه ثبت برند بهره‌مند شوند، که این به صرفه‌جویی در زمان و هزینه منجر می‌شود.
  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.