اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده

مطابق با قانون ، تمامی اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی می توانند برای ثبت علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی ، در صورت رعایت شرایط تعیین شده ، اقدام نمایند .

علامت تجاری و یا برند جزء حقوق مادی و قابل انتقال می باشند ، به طوری که اشخاص این اجازه را دارند تا امکان استفاده از علامت تجاری خود را به دیگران بدهند .

در این خصوص رعایت نکاتی مطابق با قانون ضروری و لازم می باشد ، که این نکات را در ادامه برای شما عزیزان شرح می دهیم :

1-   مطابق با ماده 141 قانون مربوط به ثبت علائم تجاری :

در قراردادی که طبق آن اجازه بهره برداری از علامت تجاری به شخص دیگری اعطا می گردد ، باید به این نکته توجه گردد که آیا این اجازه به صورت انحصاری می باشد و یا خیر . یا به عبارت دیگر ، شخص صاحب علامت این اجازه را دارد که مجوز بهره برداری از علامت تجاری خود را به چند نفر به طور هم زمان بدهد یا خیر ؟

2-   نکته دیگر که باید به آن توجه گردد این می باشد که آیا شخصی که مجوز بهره برداری از علامت تجاری را از صاحب علامت دریافت کرده است ، می تواند بدون اجازه شخص صاحب علامت ، این علامت تجاری را در اختیار شخص دیگری نیز قرار دهد و اجازه بهره برداری از علامت تجاری را بدون اجازه صاحب اصلی علامت ، به شخص دیگری بدهد یا خیر ؟

3-   اگر در مجوز مربوطه ، انحصاری بودن و یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت تجاری ، ذکر نگردد ، در این صورت هر مجوز بهره برداری که ثبت شود ، یک مجوز غیر انحصاری تلقی می گردد .

4-   در ابتدای کار مجوز بهره برداری مربوطه به صورت یک قرارداد رسمی و یا عادی بین شخص صاحب علامت و شخص مجوز گیرنده ، تنظیم می گردد و تمام شرایط در آن با جزئیات در قرارداد موجود نوشته می گردد .

5-   بعد از تنظیم شدن قرارداد ، شخص صاحب علامت باید درخواست ثبت اجازه بهره برداری از علامت تجاری را به مرجع ثبت تحویل دهد . مواردی که در این درخواست باید نوشته شوند از این قبیل می باشند : نام و نشانی و تابعیت شخص مجوز گیرنده و همچنین ذکر تمامی این مشخصات برای وکیل قانونی وی ( البته در صورت وجود )

همچنین اگر شخص صاحب علامت تجاری ، انواع کالاها و یا خدمات را ارائه می دهد ، اما قرارداد مجوز بهره برداری از علامت فقط در مورد یک یا چند مورد از این کالاها می باشد ، در این صورت این موارد باید در قرارداد موجود وارد شوند .

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق ، مدارک آورده شده در زیر نیز باید برای درخواست ثبت مجوز بهره برداری از علامت تجاری ، ضمیمه گردند :

1-   قرارداد عادی و یا رسمی که طی آن اجازه بهره برداری از علامت تجاری ، توسط شخص صاحب علامت و شخص گیرنده مجوز بهره برداری امضا شده باشد .

2-   اصل آخرین نسخه از گواهی نامه معتبر علامت .

3-   در صورتی که شخص صاحب علامت تجاری و یا شخص گیرنده علامت ، اشخاص حقوقی باشند و یا از وکیل استفاده کنند ، باید مدارک نمایندگی آنها نیز ضمیمه گردد .

4-   ارائه رسید مربوط به پرداخت هزینه های صورت گرفته در این خصوص .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.