ثبت برند تولید صابون

 

در چند سال گذشته به دلیل استفاده از مایع دستشویی، شامپو بدن و پودر لباسشویی مصرف صابون بطور چشمگیری کاهش یافته است، اما همچنان شرکت های تولیدی هستند که در زمینه ی تولید صابون لایه بردار، صابون آنتی باکتریال، صابون عطری و گیاهی و ... حضور فعالی دارند.

این روزها توجه به برند محصولات آرایشی و بهداشتی همچون صابون زیاد شده است، بطوریکه برخی از پزشکان پوست و زیبایی دقیقا برند خاصی را برای مصرف معرفی می کنند. پس با ثبت برند تولید صابون و برندسازی صحیح و بالا بردن کیفیت محصولات می توانید سهم خوبی را از بازارهای داخلی و حتی بازارهای بین المللی کسب کنید.

اگر شما جزو افراد تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستید و منحصرا تولیدات صابون را انجام می دهید یا در حال تحقیق هستید تا فعالیت در این زمینه را آغاز نمایید. امروز ما قصد داریم شما دوستان عزیز را با ثبت برند تولید صابون آشنا نماییم:

برند یا نشان تجاری:

هر نماد، علامت، نشانه، نامی که روی محصولات درج می شود و ابزاری برای شناخت آن محصول و مقایسه با محصولات مشابه می باشد، برند یا نشان تجاری نامیده می شود.

نحوه ثبت برند تولید صابون:

بطور کلی ثبت برند اختیاری می باشد مگر در چهار گروه از محصولات، که دولت ثبت آنها را اجباری اعلام کرده است.

مواردی که ثبت برند آنها اجباری است:

  • موادغذایی که بسته بندی شده هستند همچون: کنسرو، شکلات، پنیر، مربا، ماکارونی و ...
  • انواع نوشیدنی ها همچون: آب معدنی، آبمیوه ها، نوشابه و ...
  • داروهایی که بدون نسخه یا با نسخه پزشک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوازم بهداشتی و آرایشی که در تماس با پوست بدن قرار می گیرند همچون: عطر، لوسیون، خمیردندان، ادکلن، کرم، صابون و ...

همانطوری که در بالا ذکر کردیم صابون جزو مواردی است که ثبت برند آن در قانون ذکر شده و دولت ثبت برند آن را اجباری دانسته است.

صابون در طبقه بندی سوم ثبت برند (نشان تجاری) قرار گرفته است.

مزایای ثبت برند تولید صابون:

شاید در اینجا این سوال برایتان پیش بیاید که ثبت برند صابون اجباری است و نیازی نیست در مورد مزایای ثبت برند آن چیزی بدانیم چون در هر صورت باید برند صابون را ثبت نماییم!

وقتی شما با مزایای ثبت برند صابون آشنا شوید، خیلی سریعتر اقدامات لازم جهت ثبت برند را انجام می دهید و به پیچیدگی های ثبت نشان تجاری توجه نخواهید کرد.

  • اگر شرکت دیگری به صورت پنهانی فعالیت در زمینه تولید صابون انجام دهد و از نشان تجاری محصولات شما استفاده کند می توانید از حمایت قانونی برخوردار شوید.
  • با ثبت برند مشتریان به محصولات شما اعتماد پیدا می کنند و می توانند بین محصولات مختلف مقایسه داشته باشند و با آگاهی و با توجه به خصوصیاتی که صابون های تولیدی شرکت شما دارد آنها را انتخاب کنند.
  • با ثبت برند به راحتی می توانید برندسازی و تبلیغات در بازارهای تجاری انجام دهید.
  • پس از اینکه برند شما از اعتبار لازم برخوردار شد، می توانید امتیاز آن را به شرکت های تولید کننده ی دیگر بدهید تا با برند ثبت شده توسط شما، محصولاتی را تولید کنند. از این طریق هم برند شما روز به روز معروف تر خواهد شد و هم کسب درآمد خواهید داشت.
  • و ...

پس از ثبت برند برچسبی روی محصولات درج می شود که شامل شماره ثبت نشان تجاری (برند) در ایران و نام تجاری و آدرس شرکت تولید کننده با ذکر نام کشور (ایران) می باشد.

مدارک لازم برای ثبت برند تولید صابون:

  1. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی (مدارک هویتی) ارائه گردد.
  2. ارائه نمونه تصویر نشان تجاری صابون در ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر
  3. در صورتیکه در نام نشان تجاری از حروف لاتین استفاده شده باشد، ارائه کارت بازرگانی بدین منظور الزامی می باشد.
  4. برای ثبت برند تولید صابون باید مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو کسب شود و با سایر مدارک ارائه شود.
  5. در صورتیکه پروسه ثبت برند را به موسسات حقوقی واگذار کرده اید و وکلای مجرب این موسسات مراحل کار شما را پیگیری می کنند، ارائه وکالتنامه ضروری می باشد.
  6. اگر قرار است که ثبت برند صابون برای شرکت (شخص حقوقی) انجام شود، ارائه کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت انجام شود.

مراحل ثبت برند تولید صابون:

  1. ابتدا نام مناسبی را برای برند مورد نظر خود در نظر بگیرید.
  2. به سامانه اداره مالکیت معنوی وارد شوید.
  3. سپس در سامانه اداره مالکیت معنوی استعلام بگیرید که نام انتخابی شما تکراری نباشد.
  4. پس از ساخت حساب کاربری، اظهارنامه موجود در سامانه را پر نمایید.
  5. مدارک را بصورت اسکن شده در سایت بارگذاری کنید.
  6. پس از انجام مراحل فوق، کد رهگیری برای پیگیری تایید یا عدم تایید نشان تجاری به شما ارائه می شود.
  7. پس از اینکه برند مورد تایید قرار گرفت، به اداره ثبت مالکیت معنوی بروید و مدارک را ارائه نمایید و حق الثبت را بپردازید.
  8. پس از مراحل فوق باید چاپ آگهی ثبت برند (نشان تجاری) در روزنامه رسمی انجام گیرد. (در دو مرحله با فاصله زمانی یک ماه)
  9. در آخرین مرحله از مراحل ثبت برند تولید صابون، گواهینامه ثبت برند به مدت 10 سال به شخص تقاضاکننده تعلق می گیرد.

جمع بندی: در چند سال اخیر، مصرف صابون به دلیل استفاده از مایع دستشویی و محصولات دیگر کاهش یافته است، اما شرکت‌های تولیدی همچنان در زمینه تولید صابون با انواع مختلف فعالیت دارند. اهمیت ثبت برند تولید صابون در افزایش اعتماد مشتریان و حضور در بازارهای داخلی و بین المللی تأکید شده است.

سوالات متداول:

  1. آیا ثبت برند تولید صابون اجباری است؟

    • بله، ثبت برند تولید صابون از جمله گروه‌هایی است که دولت ثبت آن را اجباری دانسته است.
  2. مزایای ثبت برند تولید صابون چیست؟

    • مزایای ثبت برند تولید صابون شامل حقوق قانونی در صورت استفاده پنهانی از برند، افزایش اعتماد مشتریان، امکان برندسازی و تبلیغات در بازارهای تجاری و همکاری با سایر شرکت‌ها جهت تولید محصولات با برند شما است.
  3. چه مراحلی برای ثبت برند تولید صابون وجود دارد؟

    • مراحل شامل انتخاب نام برند، استعلام در سامانه اداره مالکیت معنوی، پر کردن اظهارنامه، ارائه مدارک، پیگیری تایید نشان تجاری، مراجعه به اداره ثبت مالکیت معنوی و چاپ آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی است.
  4. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تولید صابون چیست؟

    • مدارک شامل کپی شناسنامه و کارت ملی، نمونه تصویر نشان تجاری، کارت بازرگانی (در صورت استفاده از حروف لاتین)، مجوزهای لازم از وزارت صنعت و سازمان غذا و دارو، وکالتنامه (در صورت اختصاص پروسه به موسسات حقوقی) و کپی روزنامه تاسیس شرکت (در صورت ثبت برند برای شرکت) می‌باشد.
  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.