ارزش گذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری

برند جزء عوامل مهم تاثیر گذار در بازار فروش محصولات یک شرکت و سازمان است که یک محصول را از محصولات دیگر مجزا می کند و باعث می شود که یک محصول در ذهن مشتری جای بیشتری را داشته باشد و به طورکلی برند نماد یک شرکت می باشد .

ارزش گذاری برند به چه شکل است؟

ارزش گذاری برند توسط سازمان های مختلفی انجام می شود و این کار بر طبق استاندارد های تعیین شده و به صورت گروهی انجام می شود .برای ارزش گذاری برند معیارهایی وجود دارد که از قبیل زیر می باشند :

1-    مسائل مالی و قدرت برند مورد بررسی قرار می گیرد . منظور از قدرت برند میزان همخوانی برند با نوع محصول و کالا است و مطابقا میزان معتبر بودن برند و نحوه عملکرد آن در بازار عرضه نشان دهنده قدرت برند مربوطه می باشد .

2-    در تحلیل های مربوط به شاخه های مالی میزان تقاضا و فروش نیز مورد بررسی قرار می گیرند .

در نتیجه با توجه به قدرت برند و تحلیل های مالی مربوط به آن عمل ارزش گذاری برند انجام می شود .

هدف از ارزش گذاری برند چه می باشد ؟

برای ارزش گذاری برند ها اهداف مختلفی وجود دارد که از قبیل زیر می باشند :

1-    ارائه تحلیل های اقتصادی مبنی بر مدل های MVA  و EVA

2-    به دست اوردن استانداردهای جهانی مانند ایزو 10668

3-    با افزایش اعتبار برند می توان وام و تسهیلاتی دریافت کرد .

4-    این امر در انواع دعاوی حقوقی و قضایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

5-    به کمک ارزش گذاری برند می توان برند مورد نظر را بهتر مدیریت کرد .

6-    همچنین با ارزش گذاری برند می توان از آن به عنوان یک اورده در سرمایه گذاری ها استفاده کرد .و

و ....

تعیین ارزش چه می باشد ؟

تعیین ارزش برند جزء مهم ترین مسائل مالکان تجاری می باشد که این مساله در زمان جدا شدن شرکای یک فعالیت تجاری بسیار حائز اهمیت می باشد که این کار با محاسبه میزان ارزش فعلی یک کسب و کار و برند و دست اورد های آن در آینده و به نرخ روز و توسط مراکز ارزش گذاری معتبر انجام می شود .

برای ارزیابی انواع برندهای تجاری روش های مختلفی وجود دارد :

1-    روش اینتربرند که با اعمال ضرب در درآمد های مختلف در یک نرخ تنزیلی به دست می آید .

2-    روش BAV که این روش وسیله ای تحقیقاتی برای ارزش گذاری برند ایجاد می کند و این روش برای سنجیدن میزان ارزش های غیر مالی یک برند به وجود امده است .

3-    روش هرم پویای یک برند که این روش جزء مهم ترین و کار امد ترین روش ها برای ارزش گذاری برند می باشد و در این روش هر برند فقط از 8 درصد از سهم مشتری خود می تواند استفاده کند .

4-    روش دیوید آکر که این روش دارای 4 سطح مختلف می باشد از قبیل : میزان وفاداری – آگاهی یک برند – میزان رهبری کیفیت -و تمایز تداعی .

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کلی مواردی را در رابطه با ارزش گذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری بیان کنیم . امید بر آن داریم تا این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد .

چنانچه در رابطه با مسائلی که در این مقاله خدمت شما عزیزان ذکر شد سوالی داشتید می توانید با موسسه حقوقی تکسفیر واقع در استان البرز تماس حاصل فرمایید تا متخصصان و مشاوران ما در این مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن یاری دهند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.