پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

اخذ پلمب تجاری برای کلیه و تمامی شرکت های ثبت شده در اداره ثبت کشور ، امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.این دفاتر شامل دفتر روزنامه، دفتر کل و دفتر دارایی می باشد.مقالاتی درمورد پلمپ دفاتر، در سایت رسمی موسسه حقوقی تکسفیر  ارائه گردید.در این مقاله به بررسی ماده 7 و 8 قانون پلمب دفاتری تجاری میپردازیم و هم اکنون در مقالات بعد نیز ماده های دیگر را توضیح خواهیم داد.

پلمپ دفاتر تجاری

ماده 6 - هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه به موجب نظام نامه قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشد :

1-     دفتر روزنامه

2-     دفترکل

3-     دفتر دارائی

4-     دفتر کپیه

توضیح: منظور از هر تاجر اعم از شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت ها و موسسات) می باشد، و کسبه جزء از داشتن دفاتر تجارتی مستثنی شده اند. کسبه جزء طبق نظام نامه جدید که در تاریخ 9/11/1380 به تصویب رسیده. به موجب ماده واحده نظام نامه جدید " افراد حقیقی که از مصادیق اشخاص مذکور در ماده 96 (ق.م.م) نباشند، با دارا بودن شرایط زیر کسبه جزء محسوب می شوند:

1-     کسبه، پیشه وران، تولیدکنندگان و نظایر آنان که میزان فروش سالانه آنان از مبلغ یکصد میلیون ریال تجاوز نکند.

2-     ارائه دهندگان خدمات در هر زمینه ای که مبلغ دریافتی آنان در قبال خدمات ارائه شده در سال از مبلغ پنجاه میلیون ریال تجاوز نکند."

ماده 7-دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی (از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن ثبت نماید.

توضیح : هرتاجر باید همه روزه عملیات مربوط به بنگاه تجارتی ، تغییرات صندوق، مطالبات، دیون و همچنین معالمات راجع به اسناد تجارتی اعم از اینکه برلت کش،برات گیر، دارنده برات باشد و خرید ،فروش، سفارشات و کالاهایی که تحویل می دهد و بالاخره واردات و صادرات و هزینه شخصی خود را در آن ثبت نماید. دفتر روزنامه در ورشکستگی عادی ، به تقصیر یا به تقلب تاجر از اهمیت شایانی برخوردار است. ماده 541-542 و 549 (ق.ت) و ماده 670 و 671 (ق.م.ا).

ماده8- دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند.

توضیح: دفترکل، تصویر کلی یا خلاصه ای تفکیک شده از دفتر روزنامه می باشد که درآن معاملات تاجر اعم از خرید ، فروش، مطالبات یا دیون تحت نظم و عنوان حساب های مشخص ، به ترتیب وقوع به ثبت می رسد.

تعریف دیگری از دفتر کا در ماده 4 (آ.ن.ت.د) آمده است: " دفتر کل دفتری است که کلیه عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه برحسب سرفصل یا کدگذاری حسابها، در صفحات مخصوص آن ثبت می شود به ترتیبی که نتیجتا تنظیم حساب سود و زیان ترازنامه از آن امکان پذیر باشد." ضمنا در ماده 7 آیین نامه دفتر معین به منظور تفکیک هریک از حساب های دفتر کل پیش بینی شده و به کارت های حساب ارزش دفتری داده است.

  • ماده 13 (آ.ن.ت.د) مقرر می دارد که عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه باید حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل گردد و ماده 18 آیین نامه مذکور مودیانی که از سیستم های حساب مکانیکی یا الکترونیکی استفاده می کنند ملزم نموده که حداقل ماهی یک مرتبه خلاصه اسناد را تا پایان ماه بعد در دفتر کل وارد نمایند.

 

 

 

 پلمپ دفاتر قانونی , پلمپ دفاتر تجاری , پلمپ دفاتر شرکت , پلمپ دفاتر شرکتها , پلمپ دفاتر مالی , پلمپ دفاتر مالیاتی , اخذ پلمپ دفاتر شرکت , اخذ پلمپ دفاتر , پلمپ دفاتر چیست , پلمپ دفاتر در کرج , پلمپ دفاتر در تهران , پلمپ دفاتر 97 , ثبت نام پلمپ دفاتر , پلمپ دفاتر روزنامه , پلمپ دفاتر کل 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.