پلمپ دفاتر تجاری شرکتها

اخذ پلمب دفاتر تجاری ، براساس ضوابط و قوانین مربوطه ، امری غیرقابل اجتناب برای تمامی شرکت ها و یا موسسات به  ثبت رسیده در اداره ثبت کشور ، می باشد. پلمب دفاتر تجاری شامل دفتر روزنامه، دفتر کل و دفتر دارایی می باشد.مقالاتی درمورد پلمب دفاتر ، در سایت رسمی ثبت تکسفیر ارائه گردید. در این مقاله به بررسی ماده 12 و 13 قانون پلمب دفاتر تجاری میپردازیم و هم اکنون در مقالات بعد نیز ماده های دیگر را توضیح خواهیم داد.

اخذ پلمپ دفاتر تجاری با ثبت تکسفیر ، مشاوره رایگان : 84 24 40 32 - 026         -|-         174 1986 - 0912

موسسه حقوقی تکسفیر با سابقه ای درخشان در راستای امور ثبتی و حقوقی ، اعم از ؛اخذ پملب تجاری ، اخذ انواع پروانه ، خدمات جواز ، خدمات مالی ، خدمات ثبتی ، خدمات مشاوره ای و مهندسی ،ثبت شرکت ،ثبت تغییرات شرکت ،ثبت اختراع ،ثبت طرح صنعتی ،ثبت رتبه بندی شرکت ها ، ثبت لوگو ،ثبت برند ، اخذ کارت بازرگانی، ثبت علائم تجاری، رتبه بندی مشاوران ، رتبه بندی پیمانکاران ، اخذ پروانه تاسیس ، اخذ پروانه بهره برداری و ...

ماده 12- دفتری که برای امضاء به متصدی امضاء تسلیم می شود باید دارای نمره ترتیبی و قیطان کشیده یاشد و متصدی امضاء مکلف است صفحات آن را با تصریح به اسم و رسم صاحب دفتر نوشته با قید تاریخ امضاء و دو طرف قیطان را با مهر سربی که وزارت عدلیه برای این مقصود تهیه می نماید منگنه کند. لازم است که کلیه اعداد حتی تاریخ با تمام حروف نوشته شود.

توضیح : متقاضی پلمپ دفاتر در ایران در آخر سال مالی به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام پلمپ دفاتر و پرداخت هزینه های آن اقدام نماید و در آخر نیز دفاتر خود را تحویل بگیرد.

1-     برابر رای  اصراری شماره 203-29/2/1330 چون دفتر تجارتی استنادی پژوهش خواه غیر پلمپ بوده و دادگاه استان به دفتر مزبور به علت غیرپلمپ بودن توجه ننموده تا صورتحساب مورد اختلاف روشن گردد، لذا هیئت عمومی دیوان عالی کشور حکم دادگاه مزبور را نقض کرده تا دادگاه استان به حساب های موجود در دفتر غیرپلمپ که برای روشن شدن حسابها ضروری می باشد رسیدگی و حکم مجدد صادر نماید.

2-     رای وحدت رویه شماره 62-11/11/1351 هیت عمومی دیوان عالی کشور حاکی از این است که: طبق مقررات قانون تجارت هر تاجر مکلف به دارا بودن دفاتر تجارتی می باشد که در ماده 6(ق.ت) توصیف شده و آن دفاتر باید پلمپ شده باشد مواد 11 و 12 (ق.ت)  و تخلف از این امر مستلزم پرداخت جزای نقدی از 200 تا 000/10 ریال است (ماده 15ق.ت) و طبق ماده 303 (آ.د.م) هرگاه یکی از طرفین به دفتر بازرگانی طرف دیگر استناد نماید ، آن دفتر جز در موارد استثناء شده باید در دادگاه ابراز شود ولو اینکه دفتر تجارتی تاجر پلمپ نشده باشد که درچنین صورتی ممکن است جزء اماره قضائی محسوب گردد.

ماده 13- کلیه معاملاتت و صادرات و واردات در دفاتر مذکور فوق باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوصه نوشته شود. تراشیدن ، حک کردن و همچنین جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که در دفترنویسی معمول است و در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لااقل تا 10 یال نگاه دارد.

برابر ماده 19 (آ.ن.ت.د) اعمال زیر در نوشتن دفاتر روزنامه و کل و دفتر مشاغل ممنوع می باشد:

-      قلم زدن، تراشیدن، پاک کردن، محو کردن مندرجات دفتر روزنامه و کل دفتر مشاغل(دفتر درآمد و هزینه) و نوشتن بین سطور و حاشیه آن ها.

-      جای سفید گذاشتن در هر صفحه بیش از حد معمول در دفاتر روزنامه یا کل یا دفتر مشاغل و همچنین سفید ماندن تمام یا یک یا چند صفحه از دفاتر روزنامه در حین عملیات ( به استثناء ثبت تراز اقتتاحی که لازم باشد).

-      بستانکار شدن حساب های صندوق و نقدی یا بانکی در صورتی که ناشی از تقدیم و تاخیر ثبت نباشد جایز نیست.

از همراهیتان سپاسگزاریم .

ثبت شرکت "تکسفیر" با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات  به شما عزیزان، در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت می باشد.

"در دپارتمان تخصصی ثبت شرکت تکسفیر،میزبان شما بزرگواران هستیم."

موسسه حقوقی تکسفیر

84 24 40 32 - 026         -|-         174 1986 - 0912

ادامه مقاله پلمپ دفاتر تجاری ... در اینجا کلیک کنید...

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.