ثبت موسسه غیر تجاری

امروزه موسسات به منظور انجام فعالیت های غیر تجاری تشکیل می شوند و برای رسمیت بخشیدن به فعالیتشان می بایست به صورت قانونی ثبت گردند. دارندگان موسسات و یا کسانی که قصد راه اندازی آن را دارند، می بایست از اطلاعاتی همچون ثبت موسسه غیر تجاری، چگونگی تاسیس، شرایط و مراحل تاسیس آن آگاه باشند. موسسات در انواع مختلف تقسیم بندی  می شوند که به منظور ثبت هر نوع از آن ها مراحل خاصی باید طی شود. چنانچه از متقاضیان تاسیس و ثبت موسسه هستید و در رابطه با پروسه ثبت، شرایط و مراحل آن سوالی دارید کافی است که با کارشناسان ثبت تکسفیر تماس حاصل فرمایید تا شما را در این راه همراهی نمایند.

موسسه چیست؟

موسسات و تشکیلاتی که با اهداف غیر تجاری تشکیل می شوند و فعالیت های آموزشی، ادبی، علمی، خیریه و ... انجام می دهند، از زمان ثبت به عنوان شخصیت حقوقی قلمداد می شوند و عناوینی همچون بنگاه، کانون، انجمن به آنها انتساب داده می شود.

ویژگی های موسسات غیرتجاری

🚩حداقل تعداد شرکا برای ثبت موسسه باید دو نفر باشد.

🚩حداقل و حداکثر میزان سرمایه برای موسسات حقوقی تعریف نشده است.

🚩موسسات غیرتجاری معاف از مالیات هستند.

🚩موسسات غیرانتفاعی برای ثبت، باید استعلام و تاییدیه نیروی انتظامی را کسب نمایند.

🚩موسسه می تواند زیر نظر بخش خصوصی یا ارگان های دولتی فعالیت کند.

🚩انتخاب بازرس در موسسات غیرتجاری اختیاری می باشد.

🚩اگر موسسات غیرتجاری اهداف مادی را در برنامه شان قرار دهند باید مجوزهای لازم را کسب نمایند.

انواع موسسات غیرتجاری

موسسات غیر تجاری با توجه به هدف تاسیس آن ها در انواع متفاوتی تقسیم بندی می شوند و فرایند ثبت موسسه باید بر اساس نوع آن انجام شود. در این بخش به توضیح تقسیم بندی موسسات در انواع مختلف خواهیم پرداخت:

🔆موسسات با قصد به دست آوردن سود مالی

در این گروه، ثبت موسسه با هدف جذب سود و تقسیم آن بین ذینفعان انجام می گیرد پس در نتیجه بحث مالی در آن مطرح می باشد به عنوان مثال موسسات فنی، حقوقی، حسابداری و… که این موسسات با نام موسسه انتفاعی ثبت می شوند.

🔆موسسات بدون قصد به دست آوردن سود مالی

در این گروه، هدف از ثبت موسسه به دست آوردن سود مالی نیست و فعالیت های انجام گرفته توسط اعضا بدون هیچ درخواست سودی انجام می شود. از جمله این موسسات می توان به خیریه ها، صندوق های مالی، حزب های مختلف، ادارات دولتی و… اشاره نمود که ثبت این موسسات با نام موسسه غیر انتفاعی انجام می شود.

انواع موسسات غیرتجاری

شرایط ثبت موسسه

ثبت موسسه در انواع مختلف دارای شرایط مخصوص به خود می باشد که باید حتما پیش از ثبت موسسه نسبت به آن ها آگاه بود و تمهیدات لازم جهت فراهم نمودن آن ها را به عمل آورد. در این بخش به توضیح شرایط ثبت موسسه پرداخته خواهد شد:

📌تهیه و ثبت مدارک مورد نیاز

در فرآیند ثبت موسسه مدارک بسیاری مورد نیاز می باشند که باید نسبت به آماده سازی آن از قبل اقدام نمایید. مدارک مورد نیازی که باید ارائه گردند هم مدارک مربوط به اشخاص و اعضای دارای حق امضا است و هم می بایست همه اسناد حقوقی مربوط به موسسه مانند اظهارنامه، اساسنامه، صورت جلسات هیات مدیره و… تدوین و ثبت گردد.

📌انتخاب موضوع فعالیت

در ابتدای ثبت موسسه باید موضوع فعالیت موسسه انتخاب شود و مجوز فعالیت در این زمینه از مقام ذیربط و مرجع قانونی مرتبط دریافت شود و به صورت کتبی موجود باشد.

انتخاب موضوع فعالیت موسسه بستگی به هدف تاسیس کنندگان آن دارد. ثبت موسسه می تواند در زمینه موضوعات مختلفی هم چون امور علمی، آموزشی، حقوقی و… باشد.

📌انتخاب عنوان موسسه

در مراحل اولیه ثبت موسسه باید نسبت به انتخاب عنوان مناسب و مرتبط با فعالیت موسسه اقدامات لازم صورت گیرد. انتخاب نام موسسه فرایندی است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در همه اسناد مربوط به موسسه باید عنوان موسسه ذکر شود.

نکته حائز اهمیت این می باشد که در هنگام به کار بردن عنوان موسسه، حتما باید لفظ «موسسه غیر تجاری » به کار برده شود.

امروزه با توجه به تعدد ثبت موسسات، انتخاب عنوانی بین یک تا سه بخش دشوار تر شده است. در ثبت موسسه برای انتخاب عنوانی که تکرار نشده باشد و معتبر باشد می توانید از راهنمایی افراد مجرب در این زمینه استفاده نمایید.

از طرفی در هنگام انجام فرایند ثبت شرکت یا موسسه، پس از انتخاب عنوان مناسب و تایید توسط کارشناسان، باید فرایند ثبت قانونی و رسمی آن در طول دو ماه انجام شود؛ در غیر این صورت سایرین می توانند از نام مورد نظر شما ایده برداری و استفاده نمایند.

انتخاب عنوان مناسب در فرایند ثبت شرکت به این صورت خواهد بود که باید حداکثر پنج اسم مناسب انتخاب شود و به منظور تایید نهایی به کارشناسان مربوطه ارائه گردد تا در صورتیکه هر کدام از اسامی رد شدند گزینه دیگری وجود داشته باشد.

📌تعداد سهامداران موسسه

ثبت موسسه غیر تجاری با دست کم دو شریک انجام می شود و تعداد سهامداران موسسه دارای محدودیت نمی باشد و ارتباطی منوط به موضوعات کاری بین آن ها وجود دارد.

یک نکته مهم این می باشد که سن سهامداران دارای محدودیت می باشد و نباید از هجده سال کمتر باشد. در صورتی که سن سهامداران کمتر از سن قانونی باشد، باید رضایت و تعهد اولیا شخص نسبت به قبول مسئولیت موجود باشد.

📌سرمایه ابتدایی موسسه

در هنگام ثبت موسسه غیر تجاری، باید میزان سرمایه اولیه معین شود. در صورتی که فرآیند ثبت موسسه از طریق دولت انجام شود؛ عدم وجود سرمایه اولیه بلامانع نمی باشد؛ در سایر موارد میزان سرمایه اولیه دست کم می تواند صد هزار تومان باشد.

سرمایه یک موسسه می تواند میان افراد شریک در تاسیس موسسه تقسیم شود و به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد و همچنین این مبلغ می تواند به حساب بانکی موسسه واریز شود یا در اختیار مدیر موسسه با ثبت اقرار نامه دریافت سرمایه قرار گیرد.

اگر سرمایه شرکت توسط سازمان های دولتی، خصوصی، خیریه و… تامین شود؛ این مبلغ تنها به عنوان یک کمک در نظر گرفته خواهد شد و هیچ مالکیتی برای آن ها به ارمغان نمی آورد.

📌تعیین نشانی موسسه

در هنگام انجام فرایند ثبت موسسه باید نشانی محل فعالیت موسسه مشخص شود و همچنین حتما باید دقت شود که نشانی ارائه شده با کد پستی همخوانی داشته باشد؛ زیرا پس از ثبت موسسه و ارائه درخواست ها به اداره ثبت شرکت و موسسه، به منظور تایید نهایی، بررسی های لازم در زمینه مناسب بودن مکان موسسه توسط مقامات مربوطه انجام می شود و مجوز نهایی داده می شود و این عمل با دقت تمام و کمال انجام می پذیرد.

📌تعیین شعب در ثبت موسسه غیر تجاری

هر موسسه غیر تجاری می تواند دارای شعبه هایی در مکان های متفاوت باشد که در ابتدای ثبت موسسه متقاضیان می توانند آنها را مشخص و ثبت نمایند همچنین به منظور ارائه خدمات با دامنه پوشش بالاتر نیاز به ثبت شعب در آدرس های متفاوت می باشد.

اگر در هنگام ثبت موسسه فرایند تعیین شعب نیزانجام شود سبب صرفه جویی در هزینه ها می‌گردد. از طرفی انجام فرآیند ثبت موسسه و ثبت شعب بسیار مشابه می باشد و پیش بردن همزمان آن ها با یکدیگر سبب صرفه جویی در زمان می گردد.

📌 انتشار آگهی در روزنامه جهت ثبت موسسه غیر تجاری

یکی از مراحل ثبت موسسه، انتشار آگهی و اطلاعات آن در روزنامه است. روزنامه ها جهت چاپ آگهی جهت ثبت موسسه غیر تجاری به دو گروه تقسیم می شوند که در این بخش به توضیح در مورد آن ها خواهیم پرداخت:

  • روزنامه قانونی و رسمی

از ملزومات در ثبت موسسه، انتشار آگهی مربوطه در روزنامه رسمی است که فرایند چاپ آگهی می بایست به صورت اینترنتی انجام گردد و رونوشت مکتوب آن به درخواست کننده ارسال شود.

یک هفته پس از ثبت موسسه، فرایند چاپ آگهی باید به صورت کامل انجام شود و پیرو آن فعالیت هایی مانند دریافت پلمپ، ساخت حساب بانکی موسسه، دریافت کد اقتصادی و… انجام شود. علاوه بر موارد نامبرده آگهی مربوطه باید در زمینه ابلاغ تمامی تغییرات در اطلاعات موسسه استفاده شود.

  • روزنامه کثیر الانتشار

در ثبت موسسه، چاپ آگهی در روزنامه کثیر الانتشار هم امری ضروری می باشد و باید انجام شود. برای چاپ آگهی در این نوع از روزنامه ها باید مجوز از سازمان مربوطه صادر شود و بسیاری از اطلاعات مربوط به ثبت موسسه در آن قید شود.

📌مدت زمان فعالیت موسسه

مدت زمان فعالیت در هنگام ثبت موسسه باید تعیین شود که این آیتم به مواردی مانند حیطه فعالیت موسسه یا نوع مجوز صادر شده برای آن بستگی دارد. در هنگام ثبت موسسه، اگر فعالیت موسسه مربوط به عملیات خاصی باشد که نیاز به زمان مشخصی دارد، مدت زمان فعالیت موسسه محدود خواهد بود.

فرایند ثبت موسسه در بیشتر موارد با مدت زمان فعالیت نامحدود انجام می شود و این آیتم در صورتی که تمدید نشود سبب خواهد شد، عمر قانونی موسسه به پایان برسد و فعالیت آن مجوز نداشته  باشد.

📌سال حقوقی موسسه

در هنگام ثبت موسسه، باید سال حقوقی آن حتما مشخص شود در بیشتر مواقع سال مالی موسسه از ابتدا تا پایان سال می باشد اما به دلایل مختلف می تواند این بازه متغیر باشد.

گاها سال حقوقی موسسه بر اساس سال میلادی یا سال تحصیلی می باشد که این بازه زمانی از جهت دریافت اظهارنامه و دفتر پلمپ در مراحل ثبت موسسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای ثبت موسسه چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت موسسه غیر تجاری مدارکی لازم می باشد که قبل از شروع مراحل اداری ابتدا می بایست آنها را آماده نمایید. از جمله این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

دو رونوشت کتبی تقاضانامه ثبت موسسه

✔ دو رونوشت از اساسنامه

✔ دو رونوشت از گزارش جلسه موسسه

✔ کپی شناسنامه همه افراد

✔ دارا بودن مجوز موسسه

برای اخذ جواز برخی موسسه ها به مدارک زیر نیز نیاز است

کپی از اساسنامه ی شرکت

✔ تهیه ی فرم مشخصات شناسایی و عمومی متقاضی

✔ کپی از پروانه تاسیس

✔ تهیه و تکمیل فرم درخواست دوره

✔ تایید اماکن

✔ کپی از جواز تاسیس برای هنرستان های غیر دولتی

✔ کپی از جواز تاسیس برای آموزشگاه های هنری ، سینمایی و سمعی و بصری

✔ تهیه ی معرفی نامه ای از سازمان های آموزش و پرورش کشور

✔ تهیه ی کپی از آخرین روزنامه رسمی

✔ کپی از سند مالکیت یا اجاره نامه

✔ کپی از تعهد نامه

مدارک لازم برای ثبت موسسه غیرتجاری

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری 

ثبت موسسه دارای مراحل زیادی می باشد؛ با توجه به حساسیت ثبت موسسه و همچنین صرف زمان و هزینه در طی انجام این فرایند، نهایت دقت باید درتمامی مراحل ثبت آن به کار گرفته شود. در این بخش به توضیح مراحل ثبت موسسه خواهیم پرداخت:

  • تعیین نوع فعالیت و نوع موسسه
  • کامل کردن تقاضانامه و تایید آن به وسیله همه شریک های موسسه
  • تدوین صورت فعالیت مالکین موسسه و تایید آن به وسیله همه شرکا
  • تدوین اساسنامه موسسه و تایید آن به وسیله همه شرکا
  • به سایت ثبت شرکت ها به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir مراجعه شود.
  • در سایت مورد نظر مدارک و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.
  • دست بالا پنج اسم مطابق با شرایط بیان شده برای موسسه انتخاب شود.
  • بررسی های لازم در زمینه اسم های مورد نظر انجام خواهد شد و توسط کارشناسان مورد نظر مورد تایید قرار می‌ گیرد.
  • اسناد و مدارک موجود توسط کارشناسان بررسی می شود و در صورت وجود مشکل پیام هایی درباره رفع آن ارسال می کنند.
  • پس از اینکه به صورت غیرحضوری و مجازی بررسی های لازم انجام شد، در صورتی که مدارک مورد تایید واقع شود؛ باید رونوشت اصل مدارک را از طریق پست به آدرس ذکر شده ارسال نمایید.
  • مدارک و اسناد و همچنین درخواست ثبت موسسه، توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد و موسسه مورد نظر در سایت ثبت شرکت ها در صورت تایید توسط کارشناسان و مسئولین، تایید قانونی می شود.
  • آگهی مربوط به ثبت موسسه باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار چاپ گردد. در روزنامه مورد نظر باید تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات اعضا موسسه، موضوع فعالیت موسسه، عنوان موسسه، نشانی موسسه ذکر شود.

فرآیند ثبت موسسه های مختلف

ثبت موسسه در انواع مختلف آن متفاوت می باشد و مراحل و شرایط مخصوص به خود را دارد. موسسات در انواع گوناگونی تاسیس می شوند و نوع فعالیت موسسه در واقع تعیین کننده نوع آن می باشد.

به منظور بهبود کیفیت فرایند ثبت موسسه، باید انواع موسسات را بشناسید و با فرایند ثبت هر یک به صورت جداگانه آشنا شوید. در این بخش به توضیح فرایند ثبت موسسه در انواع مختلف خواهیم پرداخت:

ثبت موسسه خدماتی

ثبت موسسه خدماتی، غالبا به صورت ثبت موسسه انتفاعی صورت می گیرد. هدف از تاسیس موسسات انتفاعی دریافت سود می باشد. مبلغ اولیه به منظور ثبت این دسته از موسسات دست کم صد هزار تومان می باشد.

یکی از شرایط ثبت موسسه خدماتی این می باشد که به منظور انجام فرایند دو نفر شریک باید تعیین شده باشند. در ثبت موسسه خدماتی اخبار خاصی در مورد مدرک تحصیلی مالک وجود ندارد فقط باید دقت فرمایید که فعالیت شما نیاز به مجوز خاصی نداشته باشد.

ثبت موسسه حقوقی

ثبت موسسه حقوقی دارای شرایط خاصی می باشد و باید در انجام این فرآیند دقت و اقدامات لازم، انجام شود. اکثرا ثبت موسسه حقوقی با هدف به دست آوردن سود می باشد و در گروه موسسات انتفاعی قرار می گیرد.

در ثبت موسسه حقوقی اجبارا باید دست کم یک نفر از اعضا هیات مدیره یا مالکان دارای پروانه و مجوز وکالت باشند؛ همچنین به منظور ثبت موسسه باید مجوز مورد نظر از کانون وکلا دریافت شده باشد.

از طرفی نکته حائز اهمیت این می باشد که اگر به منظور ثبت موسسه، مجوزی مخصوص به یک موقعیت مکانی دریافت کردید فقط می توانید در همان مکان از آن استفاده نمایید.

ثبت موسسه حسابداری

به منظور ثبت موسسه حسابداری، باید این فرآیند توسط یک شخص ذیصلاح انجام گیرد. میزان حداقلی سرمایه اولیه برای ثبت موسسه حسابداری صد هزار تومان می باشد.

ثبت موسسه حسابداری به صورت انتفاعی و با هدف دریافت سود انجام خواهد گرفت و برای تاسیس آن وجود دو شریک الزامی است.

یکی از شرایط ثبت موسسه حسابداری این می باشد که تمامی شرکا و مالکان باید دارای مدرک حسابداری و از اعضا انجمن حسابداران باشند.

موسسه داوری

ثبت موسسه داوری اکثرا به صورت انتفاعی و با اهداف کاری می باشد. این نوع موسسه در گروه موسسات حقوقی قرار میگیرد و مدرک لازم برای تاسیس آن دارا بودن مدرک وکالت است و حداقل تعداد شرکا باید دو نفر باشد.

ثبت موسسه داوری با هدف انجام فعالیت های زیر انجام می شود:

  • قضاوت بین افراد حقوقی و حقیقی
  • فعالیت های ساختمانی
  • فعالیت تجارت الکترونیک
  • و…

ثبت موسسه آموزشی

برای تاسیس واحد های آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی ، آموزشگاه های عالی آزاد ،انجام تحقیقات علمی ، برای ارائه ی خدمات مشاوره ای و اعزام دانشجو به خارج از کشور ، برای انجام خدمات و فعالیت های آموزش عالی و پژوهشی ، تاسیس فدراسیون ورزش های دانشگاهی، برای تاسیس دانشگاه ها ی دولتی وغیر دولتی، برای شرکت های دانش بنیان باید در ابتدا اقدام به ثبت موسسه نمایید تا بتوانید به صورت قانونی فعالیت کنید.

برای ثبت موسسه با توجه به موضوع فعالیت موسسه باید اقدام به اخذ جواز از سازمان های مربوطه کنید .

برای ثبت موسسه آموزشی باید از سازمان هایی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد ، سازمان آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جواز بگیرید تا مراحل ثبت موسسه را بتوانید به راحتی طی نمایید.

و همچنین توجه داشته باشید که ثبت موسسه آموزشی دارای اعتبار زمانی خاصی می باشد و باید پس از پایان مدت معلوم تمدید شود.

ثبت موسسه آموزشی در ایران به دو صورت انجام می شود که در این بخش به توضیح در مورد آن می پردازیم:

  • گروه اول

در این گروه ثبت موسسه با هدف انجام فعالیت های آموزشی برای افراد کمتر از هجده سال انجام می شود.

مجوز مورد نیاز برای ثبت موسسه در این گروه از طرف سازمان آموزش و پرورش صادر می شود.

  • گروه دوم

در این گروه ثبت موسسه با هدف انجام فعالیت های آموزشی برای افراد بالاتر از هجده سال انجام می شود.

مجوز مورد نیاز برای ثبت موسسه در این گروه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می شود.

ثبت موسسه هنری

ثبت موسسه هنری در ایران به دو صورت انتفاعی و غیر انتفاعی انجام می‌شود. برای ثبت موسسه هنری نیاز به دریافت تاییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد.

  • ثبت موسسه هنری انتفاعی

ثبت موسسه هنری در قالب انتفاعی به عنوان یک کسب و کار و با هدف دریافت سود ایجاد می شود به همین سبب در این موسسات فعالیت های هنری به ازای دریافت مبلغ انجام می گیرد.

در این موسسات فعالیت هایی همچون موسیقی، بازیگری و… آموزش داده می شود.

  • ثبت موسسه هنری غیر انتفاعی

ثبت موسسه هنری در قالب غیر انتفاعی به وسیله دولت یا خیرین انجام می گیرد. هدف ثبت موسسه هنری غیر انتفاعی دریافت سود نمی باشد و هیچ مبلغی بابت آموزش هایی که ارائه می شود توسط موسسان و مالکان دریافت نمی شود.

موسسه خیریه

ثبت موسسه خیریه به صورت غیر انتفاعی و با اهدافی به جز سود مالی انجام می شود و ثبت آن به وسیله دولت یا خیرین انجام می گیرد .

مجوز مربوط به ثبت موسسه خیریه باید از طریق پلیس امنیت صادر شود و فعالیت مربوط به موسسات خیریه بیشتر موارد در قالب تاسیس درمانگاه یا سازمان های آموزشی خواهد بود.

مدت زمان ثبت قانونی موسسه

در صورتیکه فرایند ثبت موسسه با دقت انجام شود و تمامی مدارک و مستندات تکمیل باشند و همچنین کلیه مراحل پشت سر هم و پیوسته انجام گیرند، برای ثبت موسسات غیرتجاری حدودا 25 تا 35 روز زمان لازم است. پس از ارسال مدارک، کارشناسان مربوطه تمامی آن ها را بررسی می نمایند و آن ها را با قوانین و مقررات موجود تطابق می دهند و در نهایت در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد تاییدیه به فرد متقاضی داده می شود و شخص می بایست اقدام به انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار نماید.

هزینه ثبت موسسه

میزان مبلغ مورد نیاز برای ثبت موسسه بستگی به عوامل زیادی دارد و در دو گروه تقسیم بندی می شود و همچنین مبلغ مورد نیاز برای ثبت آن به صورت پیوسته و مداوم و طی مراحل مختلف باید پرداخت شود. مبلغ مورد نیاز برای ثبت موسسه در دو گروه اداری و جاری تقسیم بندی می شود که به شرح آن می پردازیم:

هزینه ثبت موسسه

هزینه اداری ثبت موسسه

هزینه اداری مورد نیاز برای ثبت موسسه شامل موارد ذیل می باشد:

🔼 مبلغ مورد نیاز برای دریافت پاکت پستی به منظور فرستادن مدارک و اسناد به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

🔼 مبلغ مورد نیاز برای ارسال اسناد از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

🔼 مبلغ مورد نیاز برای دریافت پوشه به منظور ارائه بهتر اسناد به کارشناسان مربوطه در اداره ثبت شرکت ها

🔼 هزینه حق الثبت موسسه که مرتبط با میزان سرمایه اولیه می باشد.

🔼 میزان مبلغ مورد نیاز برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی

🔼 هزینه مورد نیاز به منظور انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار

🔼 هزینه مورد نیاز به منظور پلمپ نمودن سایر دفترهای موسسه غیر تجاری

هزینه جاری ثبت موسسه

هزینه جاری ثبت موسسه غیر تجاری در طول زمان متغیر بوده و مربوط به زمانی می باشد که انجام فرایند ثبت موسسه به شرکت مربوطه تحویل داده شود.

از جمله مزایای انجام فرایند ثبت موسسه توسط شرکت مربوطه این است که نیاز به صرف وقت و زمان کمتری دارد اما در عوض باید میزان هزینه مورد نیاز برای انجام فرایند ثبت موسسه به شرکت مورد نظر پرداخت گردد.

هزینه جاری ثبت موسسه شامل موارد ذیل می باشد:

🔽 هزینه آماده نمودن تمامی اسناد قانونی موسسه غیر تجاری به صورت کاملا قانونی

🔽 هزینه مورد نیاز برای ثبت نمودن همه اسناد موسسه

🔽 هزینه حق الزحمه کارشناسان مربوطه برای پیشبرد ثبت موسسه

🔽 هزینه مورد نیاز برای ارائه اسناد موسسه به اداره ثبت شرکت ها

🔽 هزینه مورد نیاز برای اتمام فرآیند ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه بر اساس موقعیت جغرافیایی

فرآیند ثبت موسسه از طریق سامانه مخصوصی انجام می شود که در موقعیت های جغرافیای متفاوت، متغیر می باشد. ثبت موسسه چه به صورت انتفاعی و چه غیر انتفاعی در سه گروه جای می گیرند که به توضیح آن می پردازیم:

⭕ در بعضی موارد، لازم است فرآیند ثبت موسسه در تهران انجام گیرد؛ در این موارد به منظور انجام صحیح فرآیند ثبت موسسه لازم است که مالک شرکت درخواست مورد نظر را از طریق سامانه ثبت شرکت ها و موسسات در تهران ارایه دهد.

⭕ فرآیند ثبت موسسه در شهرستان ها از طریق سامانه ثبت شرکت ها و موسسات استان مورد نظر انجام خواهد گرفت. ثبت موسسه در شهرستان، مالک موسسه را موظف می نماید که در سایت اداره ثبت شرکت ها در استان نامبرده درخواست خود را ثبت نماید مثلا اگر خواهان ثبت موسسه در استان سمنان هستید می بایست درخواست خود را در بخش استان  سمنان ثبت نمایید.

⭕ به منظور ثبت موسسه در خارج از کشور، مالک شرکت باید ارائه درخواست ثبت شرکت را از طریق سامانه ثبت شرکت ها در تهران انجام دهد.

البته نکته حائز اهمیت این می باشد که تمامی اسناد مربوط به ثبت موسسه در خارج از کشور باید به زبان فارسی تدوین و ارائه گردد.

در ثبت موسسه چه نکاتی باید رعایت شود؟

  • در هنگام ثبت موسسه، تعداد شریک های موسسه نباید از دو فرد کمتر باشند.
  • میزان سرمایه اولیه ثبت موسسه، هر مقداری می تواند باشد.
  • طبق قوانین کشوری، ثبت موسسه با اهدافی بر ضد مقررات کشوری و مخالف با مصادیق اسلامی ممنوع می باشد.
  • در ثبت موسسه غیر تجاری در قالب غیر انتفاعی، پس از طی نمودن تمامی مراحل ثبت موسسه، درخواست تدوین شده باید از طریق اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی بررسی شود.
  • اگر شرایط ثبت موسسه مساعد بود و هیچ ممنوعیتی نداشت، مجوز ثبت موسسه به مالک ارائه شده و سایر مراحل طی خواهد شد.
  • به منظور ثبت موسسه غیر تجاری با مقاصد جذب سرمایه، مجوز مورد نیاز برای فعالیت در زمینه مورد نظر حتما باید تهیه شود و دارای اعتبار قانونی باشد.

در ثبت موسسه چه نکاتی باید رعایت شود

مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری

موسسات دارای مزایایی هستند که می توانند شخص را تشویق به ثبت آن نمایند و همچنین به منظور اینکه فعالیت موسسه بصورت قانونی باشد می بایست حتما در اداره ثبت شرکت ها به ثبت قانونی برسد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری خواهیم پرداخت:

🔷 مزایای ثبت موسسه غیر تجاری:

🔹 ثبت موسسه به شما این امکان را می دهد که به صورت قانونی فعالیت داشته باشید.

🔹 پس از ثبت موسسه خود می توانید برای آن اساسنامه تنظیم نمایید.

🔹 موسسه های غیرانتفاعی معاف از پرداخت مالیات می باشند.

🔹 در صورتی که شرایط قانونی برای شما مهیا باشد می توانید برای دریافت مجوز های مختلف اقدام نمایید.

🔹 برای تاسیس موسسه حداقل 2 نفر کافی است و با سرمایه حداقل 100 هزار تومان می توانید موسسه خود را ثبت نمایید.

🔶 معایب ثبت موسسه غیر تجاری:

🔸 در موسسات انتفاعی شما ملزم به پرداخت مالیات می باشید.

🔸 حیطه فعالیت موسسات غیرتجاری در زمینه امور غیرتجاری است لذا انجام کار تجاری برای موسسات ممنوع می باشد.

🔸 موسسات امکان دریافت کارت بازرگانی را نخواهند داشت و به طبع صاحبان آن نمی توانند در مزایده ها شرکت نمایند.

🔸 برای تاسیس موسسه های غیرانتفاعی ابتدا بررسی انجام شده و در صورت تایید مجوز آن صادر می گردد.

مزایای ثبت موسسه نسبت به شرکت چیست؟

موسسات و شرکت ها از لحاظ ساختار کلی خیلی به یکدیگر شبیه هستند و هر دو در اداره ثبت شرکت ها فرایند صبتشان صورت می گیرد اما تفاوت های عمده ای هم با یکدیگر دارند از جمله:

📍 همه شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات هستند درحالی که طبق قانون تعدادی از موسسات معاف از مالیات می باشند.

📍 موسسات با حداقل تعداد دو نفر هم می توانند به ثبت رسیده و تاسیس شوند این در حالی است که فقط شرکت های با مسئولیت محدود چنین امکانی برایشان فراهم است.

📍 شرکت ها تشریفات بیشتری نسبت به موسسات دارند به عنوان مثال شرکت ها مجامع سالانه برگزار باید کنند در حالی که چنین چیزی برای موسسات مطرح نمی باشد.

سوالات متداول پیرامون ثبت موسسه

منظور از موسسه غیر تجاری چیست؟

موسسات و تشکیلاتی که با اهداف غیر تجاری تشکیل می شوند و فعالیت های آموزشی، ادبی، علمی، خیریه و ... انجام می دهند، از زمان ثبت به عنوان شخصیت حقوقی قلمداد می شوند و عناوینی همچون بنگاه، کانون، انجمن به آنها انتساب داده می شود.

مدارک لازم جهت ثبت موسسات غیر تجاری چیست؟

تقاضانامه و اساسنامه موسسات غیرتجاری، شناسنامه و کارت ملی شرکا و... که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده اند.

آیا برای راه‌اندازی موسسات غیر تجاری به مدرک دانشگاهی نیاز است؟

خیر. نیازی به ارائه مدارک تحصیلی اعضا نیست.

✅ آیا مالیات، شامل حال ثبت موسسه غیر تجاری هم می شود؟

بله. به موسسه غیر تجاری هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر مالیات تعلق می گیرد. فرایند محاسبه مبلغ مالیات موسسه غیرتجاری دارای مراحل مختلفی می باشد.

مالک موسسه در هنگام ثبت موسسه باید دفتر روزنامه و دفتر کل دریافت نماید و پس از پلمپ آن، تمامی مبلغ مورد استفاده موسسه را در آن ثبت نماید. به وسیله این فرآیند مالیات تعلق گرفته به موسسه محاسبه می گردد و این فرآیند باید به صورت سالانه توسط مالک موسسه انجام گردد.

خلاصه مطلب

با ثبت موسسه زمینه برای فعالیت قانونی در حیطه های مختلف برای شما فراهم می شود و می توانید به راحتی و با خیالی آسوده در زمینه ارائه خدمات یا دریافت سود قدم بردارید. فرآیند ثبت موسسه، باید با آگاهی تمام و کمال انجام شود تا بهترین نتیجه از آن دریافت شود.

 ثبت موسسه به صورت مجازی یا حضوری انجام می‌شود و شما می توانید به منظور بهبود کیفیت و صرفه جویی در زمان و هزینه خود از کمک کارشناسان مجرب تکسفیر در این زمینه استفاده نمایید؛ جهت کسب مشاوره با شماره 02188072626 تماس حاصل فرمایید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.