موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت یک شرکت یک معضل رایج برای کارآفرینی  است که مشغول آماده شدن برای افتتاح یک شرکت است. کارآفرین تصمیم می گیرد در زمان ثبت شرکت در کدام زمینه و حول محور چه موصوعی فعالیت خود را ثبت کند.

در زمان ثبت موضوع فعالیت شرکت، یک کارآفرین می تواند چندین فعالیت و همچنین زمینه های مختلف را برای فعالیت کردن وارد کند. که یکی از آنها باید موضوع اصلی فعالیت شرکت باشد.

آیا برای انتخاب موضوع فعالیت شرکت خود به کمک نیاز دارید؟ کل فرآیند راه اندازی و ثبت شرکت پیچیده نیست. با این حال، به پشتیبانی نیاز خواهید داشت. شرکت و تیم عالی ما پشتیبانی کاملی را در کل فرآیند به شما ارائه می دهند.

جهت تشکیل دادن شرکتی که بر تدوین و تهیه ی شرکتنامه مبتنی است به ضوابط و شرایطی باید توجه کرد تا علاوه بر اینکه موارد قانونی تحقق بیابند، اهداف و جهت راه اندازی شرکت نیز تبیین شود. از این رو متقاضیان تشکیل شرکت باید آن ها را مورد بررسی قرار بدهند.

از اقدامات اولیه ای که جهت تاسیس و راه اندازی شرکت باید انجام شود، تصمیم گیری در جهت تعیین کردن موضوع شرکت است. تعیین موضوع فعالیت شرکت به نظر شرکاء بستگی دارد و همچنین تعیین کننده ی حدود عملیات شرکت است.

موضوع فعالیت شرکت که در بند دوم از اساسنامه ی شرکت قید می گردد، نشانگر اهداف هویتی است که آن شرکت جهت آن تشکیل شده است. شخص حقوقی فقط درباره ی موضوعاتی حق عمل کردن دارد که در موضوع شرکت آورده شده باشد. از این جهت اصولاَ کلیه ی شرکت ها، موضوع فعالیت شرکت را بطور وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه ی امورو فعالیتی را که لازم باشد انجام دهند
تاکید اساسنامه شرکت بنا بر تعیین موضوع فعالیت شرکت برای تبیین وظایف و شفافیت، اختیارات و تکالیف مسئولین شرکت به تفسیر می رسد. بر این پایه هیئت مدیره و همچنین مدیران اجرایی شرکت نمی توانند سرمایه ی شرکت را در جهت فعالیت های خلاف موضوع شرکت به کار بگیرند.

از جهت نوع فعالیت و موضوع شرکت، شرکت های تجاری را به دو دسته تقسیم می کنند:

1. شرکت های شکلاَ تجاری

این نوع شرکت ها ، شرکت هایی هستند که جدا از نوع فعالیت آن ها به ازاین رو که در چارچوب معین شده در قانون تجارت تشکیل شده اند تجاری بحساب می آیند حال اینکه چه موضوع آن ها تجاری باشد چه نباشد مثل شرکت های سهامی که اگرچه فعالیت تجاری نداشته باشند ولی شکلاَ تجاری بحساب می آیند.

2. شرکت های موضوعاَ تجاری

شرکت هایی هستند که جهت اینکه تجاری تلقی شوند نیازمند انجام دادن امور تجاری هستند یعنی باید موضوع شرکت تجاری باشد تا بتوانند تجاری محسوب گردند در غیر این صورت تجاری نیستند. برای نمونه میتوانیم به شرکت های تعاونی مسکن اشاره کنیم که با فرض اینکه غیرتجاری هستند تشکیل می شوند تا نیاز در دارای مسکن شدن اعضا خود را رفع کنند اما امکان دارد با ساخت و ساز زیاد و مازاد بر نیاز اعضا، واحدهای مسکونی را به جز اعضای خود برای فروش بگذارند که این عمل معامله ی تجاری بحساب می آید زیرا با خریدن زمین و ایجاد تغییرات و تصرف و دخل در آن طبق بند 1 از ماده ی 2 قانون تجارت است چرا که از ماموریت اصلی شرکت که برطرف کردن نیاز مسکن اعضای شرکت محسوب می شود، خارج گردیده است.

 

موضوع فعالیت شرکت های تجاری

موضوع فعالیت شرکت های تجاری

فعالیت های تجاری هسته اصلی هر سازمانی است. پس از تاسیس شرکت یا راه اندازی کسب و کار و بیکار ماندن درآمدی ایجاد نمی کند.

 به عنوان یک گره متحمل هزینه باقی خواهد ماند. این تابع ورودی و فعالیت است که درآمد ایجاد می کند. از این رو مجموعه عملیات روزانه، تامین مالی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، واحد را قادر می‌سازد تا به طور کارآمد عمل کند و درآمد ایجاد کند.

فعالیت های انجام شده توسط واحدهای تجاری بر اساس عواملی مانند صنعت و اندازه واحد تجاری و نوع ساختار واحد مورد پیگیری متفاوت است. به عنوان مثال، یک شرکت خدماتی فعالیت تولیدی نخواهد داشت. همچنین مقایسه تجارت الکترونیک و آجر و ملات سنتی مدل های کسب و کار توجه را به تفاوت در کارکردهای لجستیکی آنها جلب می کند.

بیشتر بخوانید: وظایف بازرس در ثبت شرکت چیست؟

انواع فعالیت شرکت های تجاری

موضوع فعالیت به فعالیت هایی اشاره دارد که توسط یک واحد تجاری و یا یک شرکت برای حفظ وضعیت فعال و ایجاد سود انجام می شود. از طریق موضوع فعالیتی است که یک نهاد منابع خود را جمع آوری یا استفاده می کند.

فعالیت های مختلف در یک واحد تجاری عمدتاً بر اساس ماهیت آنها به انواع مختلفی تفکیک می شوند. سه نوع اصلی از فعالیت های تجاری عبارتند از فعالیت های عملیاتی، تامین مالی و سرمایه گذاری. هدف اصلی این طبقه بندی ها هنگام تهیه صورت جریان نقدی برجسته می شود

 از یک کسب و کار این کمک می کند تا مشخص شود کدام فعالیت ها باعث خروج یا جریان نقدی بیشتر می شوند.

فعالیت های عملیاتی

فعالیت های عملیاتی فعالیت های اصلی هستند که یک کسب و کار برای کسب درآمد انجام می دهد. این فعالیت ها بر جریان نقدی ورودی و خروجی تأثیر می گذارد و درآمد خالص کسب و کار را تعیین می کند.

برخی از فعالیت های عملیاتی اساسی برای یک کسب و کار عبارتند از فروش، خدمات مشتری، مدیریت و بازاریابی. این فعالیت ها بخشی از عملکرد عادی یک کسب و کار است که بر درآمد و سود ماهانه، سه ماهه و سالانه آن تأثیر می گذارد. آنها همچنین اکثریت جریان نقدی را تأمین می کنند و سودآوری را تعیین می کنند.

 به فعالیت های اصلی انجام شده توسط یک واحد تجاری مانند تولید، فروش، و بازاریابی اشاره دارد. فعالیت های عملیاتی ذاتی هر نهادی است. به تولید کالاها و خدمات به بازار هدف برای رسیدن به نتیجه مطلوب کمک می کند. این فعالیت‌ها باعث خروج وجه نقد می‌شوند و انجام موفقیت ‌آمیز آن کمک قابل توجهی به جریان ‌های نقدی ورودی می‌کند. یکی از منابع اصلی فعالیت های عملیاتی واحدهای اداری مانند حسابداری و منابع انسانی است. به طور مشابه، سایر بخش ها مانند بخش تولید، بازاریابی و فروش شامل فعالیت های عملیاتی مختلفی هستند. نمونه ‌هایی از بخش فعالیت ‌های عملیاتی صورت جریان نقدی عموما شامل جریان ‌های نقدی مرتبط با حساب ‌های پدریافتی، پرداخت سود، مالیات، پول نقد از مشتریان، وجه نقد پرداختی به تامین کنندگان و غیره است.

سرمایه گذاری

فعالیت های سرمایه گذاری زمانی آغاز می شود که واحد تجاری درگیر وظایفی مانند خرید و فروش دارایی، ماشین آلات و تجهیزات باشد. بخش فعالیت های سرمایه گذاری در صورت جریان وجوه نقد جریان ورودی و خروجی نقدینگی را در یک دوره خاص که شرکت درگیر سرمایه گذاری می شود را نشان می دهد. خروج وجه نقد معمولاً به دلیل سرمایه گذاری در دارایی های ثابت رخ می دهد و از فروش دارایی های ثابت ورودی ها حاصل می شود. به عنوان مثال، بخش سرمایه گذاری صورت جریان نقدی شامل جریان های نقدی مرتبط با درآمد حاصل از فروش (اموال، ماشین آلات و تجهیزات) است.

تامین مالی

فعالیت های تامین مالی با جمع آوری وجوه برای رشد شرکت و دستیابی به قدرت مالی مرتبط هستند. آنها ممکن است از صندوق برای سرمایه گذاری در پروژه های بلندمدت و پشتیبانی از عملیات روزانه استفاده کنند و جریان نقدی بین کسب و کار، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان را به تصویر بکشند. در نتیجه، فعالیت های تامین مالی یک واحد تجاری، ساختار سرمایه آن و نسبت حقوق صاحبان سهام و بدهی استفاده شده را روشن می کند.

این فعالیت ها شامل جمع آوری وجوه بلند مدت و تسویه بدهی های بلند مدت است. یا سایر تعهدات بخش فعالیت های تامین مالی صورت جریان نقدی شامل سود سهام پرداخت، درآمدهای حاصل از انتشار سهام و بدهی، بازپرداخت وام های بلند مدت و خرید سهام خزانه و غیره است.

ماهیت و پیچیدگی  موضوع فعالیت ها بین نهادهای کوچک و بزرگ متفاوت است. کسب و کارهای کوچک با منابع کمتر می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. برای مثال، نهادهای کوچک می‌توانند بدون رویدادهایی مانند فعالیت‌های منابع انسانی و استفاده از فناوری زنده بمانند، بر خلاف سازمان‌ های بزرگ که هزینه ‌های زیادی را صرف مدیریت منابع انسانی و فناوری می ‌کنند. امروزه، سازمان ‌های بزرگ ممکن است از نرم ‌افزارهای نظارت بر فعالیت ‌های تجاری برای جمع ‌آوری اطلاعات در مورد عملیات و فرآیندهای مختلف واحد تجاری استفاده کنند تا تصمیمات تجاری بهتری اتخاذ کنند.

باید در مورد انتخاب موضوع شرکت به نکات ذیل توجه کرد:

معین بودن موضوع شرکت

مشخص و معین بودن موضوع قرارداد یا معامله از شرایطی است که جهت اثبات صحت معامله لازم است. بنابراین عقد قرارداد برای موضوعات مبهم و نامشخص، باطل است.

قانونی بودن هدف قرارداد و موضوع

هدف قرارداد و موضوع شرکت باید قانونی و مشروع باشند. از این رو از نظر قانون نمی توان جهت یک امر نامشروع یا غیرقانونی قرارداد وضع نمود.

آنچه در مورد موضوع فعالیت شرکت که در بند دوم اساسنامه نیز آمده و اهمیت دارد ، فعالیت واقعی شرکت ایست که ملاکی برای بطلان یا صحت آن است؛ مثل موردی که شرکت جهت انجام فعالیتی منعقد می شود که اخلاق حسنه مانع آن نمی شود همانند تولید آب انگور، اما در عمل فعالیتی را مبادرت می کند که غیرمشروع است ( درست کردن مشروبات الکلی) و یا هنگامی که فعالیتی در انحصار دولت است و همچنین شرکای شرکتی، موضوع شرکت را همین فعالیت قرار می دهند مانند استخراج کردن نفت و امثال آن.

بعضی از امور و فعالیت هایی که به سبب تصریح در قوانین جاری در کشور توسط اشخاص منع شده اند:

 آموزش و ترویج علوم غیر دینی و غیر اسلامی ؛ خرید و فروش اشیای میراث فرهنگی و هنری و عتیقه ؛ ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای؛  ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر؛  ساخت و نگهداری مهمات و سلاح جنگی؛ خرید، ساخت، فروش و همچنین حمل کردن مشروبات الکلی.

 

موضوع فعالیت شرکت های خدماتی

موضوع فعالیت شرکت های خدماتی

1- مطابق با ماده 7 قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام کلیه امور مربوطه که در قانون روش واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک های صنعتی به شرکت های خدماتی واگذار شده اند.

2- اموری که با توجه به مقررات موجود در کشور در زمینه های مالی و اداری برای بهبود کیفیت خدمات عمران و آبادانی و عمومی در شهرک های صنعتی انجام می شوند.

3- ایجاد سهولت در تعامل بین واحد های موجود در شهرک و فعالان در زمینه صنعتی و اقتصادی کشور که این کار به معنای برگزاری مراسم ها و سمینارها و نمایشگاه ها در وسعت های ملی و بین المللی و یا به صورت محلی است که این کار برای از بین بردن انواع نیاز های فنی و مدیریتی و بازاریابی و غیره صورت می گیرد.

 

موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی

برای ثبت شرکت های بازرگانی نیز باید حتما موضوع فعالیت این شرکت ها در اساسنامه آنها ذکر شود که از مهم ترین موضوعات در رابطه با فعالیت این شرکت ها از قبیل خرید و فروش و صادرات و واردات محسوب می شود و از آنجایی که فعالیت شرکت ها معمولا در یک یا چند زمینه مشخص است. بنابراین می توان ذکر موضوع فعالیت شرکت ها را به طور جزئی تر نیز بیان کرد . برای مثال: بعضی از شرکت ها ممکن است بیشتر کالاهای مجاز را خرید و فروش و یا صادر و یا وارد کنند که در این صورت در موضوع فعالیت این شرکت ها باید از عبارت همه کالاهای مجاز بازرگانی استفاده کرد.

به طور واضح تر موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی از قبیل زیر هستند:

مهم ترین موضوع فعالیت این شرکت ها همان طور که ذکر شد در رابطه با خرید و فروش و صادرات و واردات است. این شرکت ها بعد از به ثبت رسیدن می توانند در زمینه های زیر نیز فعالیت کنند.

1- ترخیص کالا از گمرک کشور

2- بازاریابی که به صورت قانونی باشد یعنی به صورت هرمی و شبکه ای نباشد.

3- مشارکت در مزایده ها و مناقصه هایی که به صورت دولتی و یا خصوصی انجام می شوند.

4- مشارکت در بازار بورس اوراق بهادار

5- سرمایه گذاری

6- خریداری کردن سهام های شرکت های دیگر

تمامی موارد ذکر شده در قسمت فوق جزء موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی هستند.

در این مقاله موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی و خدماتی را به طور مختصر مورد بررسی قرار دادیم. امید بر آن داریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 بیشتر بخوانید: ثبت شرکت پیمانکاری

چگونه موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنیم؟

چگونه موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنیم

سوالی که در ادامه مطرح می شود این است که چگونه می توان موضوع فعالیت شرکت را انتخاب کرد. اگر قصد راه اندازی کسب و کار در آسیا را دارید، ایران نیز یکی از گزینه های عالی برای ثبت شرکت است. فعالیت صحیح، فعالیتی است که شرکت با آن بیشترین درآمد را به دست آورد. و بیشتر ارزش افزوده ای که بیشترین افراد را در شرکت استخدام می کند. شما ایده هایی دارید، اما به کمک نیاز دارید؟

 

پس از راه اندازی و ثبت کسب و کار، امکان افزودن و تغییرات موضوع فعالیت ها وجود دارد!

همانطور که در مقدمه گفتیم کارآفرین علاوه بر فعالیت اصلی در زمان ثبت نام می تواند فعالیت های دیگری را نیز انتخاب کند. فعالیت هایی که انجام خواهد داد و برای مشتریان فاکتور صادر خواهد کرد. حتی پس از ثبت شرکت، کارآفرین می تواند فعالیت های جدیدی را به شرکت خود اضافه و یا حذف کند.

چنانچه در رابطه با ثبت شرکت های بازرگانی و خدماتی و یا موضوعات فعالیت این شرکت ها سوالی داشته باشید می توانید با موسسه حقوقی تکسفیر واقع در استان البرز تماس حاصل فرمایید تا مشاورین و متخصصین ما در این مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن یاری دهند.

 

 

جمع بندی

 موضوع فعالیت شرکت های تجاری شامل سه دسته اصلی فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی است. فعالیت‌های عملیاتی شامل فروش، خدمات مشتری، مدیریت و بازاریابی است و بر جریان نقدی ورودی و خروجی تأثیر دارد. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به خرید و فروش دارایی‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط است. همچنین، فعالیت‌های تامین مالی شامل جمع‌آوری وجوه بلندمدت و تسویه بدهی‌های بلندمدت می‌شود.

 

سوالات متداول

1. فعالیت‌های اصلی چه تأثیری بر درآمد و سود کسب و کار دارند؟

  • فعالیت‌های اصلی تأثیر بسزایی بر درآمد و سود کسب و کار دارند. این فعالیت‌ها، شامل فروش، خدمات مشتری، مدیریت و بازاریابی هستند و بر جریان نقدی ورودی و خروجی تأثیر مستقیم دارند.

2. در چه زمینه‌هایی فعالیت‌های عملیاتی یک شرکت معمولاً انجام می‌شود؟

  • فعالیت‌های عملیاتی معمولاً در زمینه‌هایی مانند تولید، فروش، و بازاریابی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها بخشی از عملکرد عادی یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند و تأثیر زیادی بر درآمد و سود ماهانه، سه ماهه و سالانه دارند.

3. چطور فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به جریان نقدی ورودی و خروجی نقدینگی تأثیر می‌گذارد؟

  • فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به خرید و فروش دارایی‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط است و در صورت جریان نقدی، ورودی و خروجی نقدینگی را در یک دوره خاص نشان می‌دهد.

4. تفاوت اصلی بین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی چیست؟

  • تفاوت اصلی بین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی این است که فعالیت‌های سرمایه‌گذاری معمولاً به خرید و فروش دارایی‌ها و تجهیزات مرتبط هستند، در حالی که فعالیت‌های عملیاتی مرتبط با اجرای فعالیت‌های اصلی کسب و کار هستند.

5. چگونه فعالیت‌های تامین مالی به رشد شرکت کمک می‌کنند؟

  • فعالیت‌های تامین مالی با جمع‌آوری وجوه بلندمدت و تسویه بدهی‌های بلندمدت مرتبط است. این فعالیت‌ها به رشد شرکت کمک می‌کنند و نقش مهمی در ساختار سرمایه و نسبت حقوق صاحبان سهام و بدهی دارند.

6. معین بودن موضوع شرکت چه اهمیتی دارد؟

  • معین بودن موضوع شرکت اهمیت دارد تا عقد قرارداد بر اساس موضوعات مشخص و معین صورت گیرد و از بطلان آن جلوگیری شود.

7. چه اهمیتی به قانونی بودن هدف قرارداد و موضوع شرکت داده می‌شود؟

  • قانونی بودن هدف قرارداد و موضوع شرکت ضروری است تا از نظر قانون به معامله انجام شده تأیید داده شود و بطور غیرقانونی موضوعاتی ممکن است باطل شوند.

8. چطور شرکت‌ها می‌توانند در انتخاب موضوع فعالیت خود از نرم‌افزارهای نظارتی بر فعالیت‌های تجاری بهره‌مند شوند؟

  • استفاده از نرم‌افزارهای نظارتی بر فعالیت‌های تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به عملیات و فرآیندهای مختلف را جمع‌آوری کنند و تصمیمات تجاری بهتری اتخاذ کنند.
 
  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.