معافیت مالیاتی شرکت ها

به طور کلی، تمام کشور های جهان برای عمران و آبادانی کشور خود و همچنین ارائه خدمات و ایجاد منبع درامد برای خود اقدام به دریافت مالیات می کنند. در تمام کشور ها همه ی افراد جامعه بلا استثنا موظف به پرداخت مالیات هستند. د رصورتی که مالیات را پرداخت نکنند اصطلاحا مرتکب به جرم فرار مالیاتی می شوند. اما در برخی از موارد، معافیت مالیاتی در میان می آید. معافیت مالیاتی به معنای خارج شدن درامد های مختلف یک ارگان یا یک فرد از پرداختن مالیات می باشد. در اکثر مواقع تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید مالیات خود را پرداخت کنند اما در برخی شرایط بسته به موقعیت، برخی اشخاص از پرداخت مالیات معاف می شوند.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد مالیات، معافیت های مالیاتی برای شرکت ها در سال 1402 و همچنین سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 صحبت کنیم.  سپس درباره شرایط معافیت مالیاتی اطلاعاتی را به شما ارائه می کنیم. همچنین در مورد قوانین مالیاتی شرکت ها صحبت می کنیم. به همین جهت تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

مالیات یعنی چه؟

در هر کشور یک سری امکانات و خدمات در اختیار مردم قرار می گیرد. همچنین کارمندانی که برای دولت کار می کنند حقوقی دریافت می کنند. این خدماتی که دولت برای مردم فراهم می کند برای رفاه زندگی آنها است. به همین دلیل افراد جامعه در قبال دریافت این خدمات باید هزینه ای به دولت پرداخت کنند. این هزینه مالیات نام دارد. 

مالیات به کلی، به دو دسته مالیات های مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی می شود. مالیات های غیر مستقیم نوعی است که به صورت غیر مستقیم بر خدمات و کالا ها وضع می شود. مالیات مستقیم مالیاتی است که به صورت مستقیم از اموال و درآمد های اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می شود. مالیات یک بخش مهمی از درامد های دولت به شمار می آید. پرداخت مالیات برای تمام افراد جامعه یک وظیفه می باشد. عدم پرداخت مالیات برای هر فردی جرم محسوب می شود. اما در برخی شرایط و موقعیت ها، بعضی اشخاص از پرداخت مالیات معاف می شوند که در مورد شرایط آن در ادامه مقاله می پردازیم.

معافیت از پرداخت مالیات چیست؟

معافیت از پرداخت مالیات چیست

همانطور که پرداخت مالیات یک قانون اجباری است و توسط قانون گذاران وضع شده، معافیت از مالیات نیز به نوبه خود یک قانون وضع شده می باشد. معافیت مالیاتی بدین معناست که اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت شرایطی نیاز به پرداخت مالیات برای یک سری از اموال و دارایی های خود ندارند که می تواند بر اساس شرایطی که حکم برای آن شخص حقیقی یا حقوقی صادر می شود موقت یا دائم باشد. معافیت مالیاتی در اکثر مواقع به صورت طبیعی مشمول افراد کم درآمد جامعه یا قشری خاص می شود. اگرچه معافیت مالیاتی معمولا دارای شرایط مختلف اما محدودی می باشد که انواع معافیت های مالیاتی را در ادامه توضیح می دهیم. 

موارد معافیت مالیاتی اشخاص 

از آنجا که معافیت مالیاتی برای تمامی افراد پدیده ای خوشایند به شمار می آید و همچنین نیاز است تا افراد جامعه در مورد انواع معافیت های مالیاتی اطلاعاتی داشته باشند، لذا در این بخش از مقاله به انواع معافیت های مالیاتی و همچنین شرایط معاف شدن اشخاص مختلف از پرداخت مالیات می پردازیم. 

🔰مراکز و شرکت ها و اشخاص حقیقی که در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند تمام و کمال از پرداخت مالیات معاف می شوند. در واقع هرگونه فعالیتی مربوط به کشاورزی، دامداری و دامپروری معاف از مالیات است.

🔰فعالیت های بخش آموزشی و ورزشی

هرگونه آموزشگاه، باشگاه های ورزشی، دانشگاه ها و همچنین موسسه ها و مدارس غیر انتفاعی، مدارس مختلف مانند هیئت امنایی یا هنرستان یا... از پرداخت مالیات معاف می باشند.

🔰صادرات کشور

درآمد های صادرات هر محصولی از کشور از پرداخت مالیات معاف هستند. 

🔰هزینه های پزشکی

هر نوع هزینه پزشکی و درمانی که افراد پرداخت می کنند، از مالیات معاف است. اما در شرایطی این هزینه ها مشمول معافیت مالیاتی می شود که: 1.مرکز درمانی یا پزشک در ایران زندگی کند 2.هزینه هایی که به مرکز درمانی پرداخت شده توسط آن مرکز گواهی شود.

🔰بیمه

هرگونه مبلغی که توسط شرکت های بیمه ای به فرد بیمه شده پرداخت شود، از مالیات و پرداخت آن معاف است. 

🔰افرادی که ماشین آلات چاپ وارد می کنند و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، از پرداخت 9 درصد از مالیات خود معاف هستند.

🔰درآمد کارگاه های صنایع دستی مانند کارگاه های فرش دستبافت و شرک های تعاونی مربوط به این رشته از پرداخت مالیات معاف می شوند.

🔰هرگونه درآمدی که ازصندوق عمران موقوفات کشور که صرف عمران موقوفات شود از پرداخت مالیات معاف می شود.

قوانین مالیاتی برای شرکت ها چگونه است؟

قوانین مالیاتی برای شرکت ها چگونه است

بعد از اینکه شرکت ها تاسیس می شوند تمام درآمد هایی که از ایران یا سایر کشور ها دریافت می کنند مشمول مالیات می شوند.

شرکت ها حداقل 2 ماه مهلت دارند تا بعد از رسیدگی به حساب های خود آنهارا با احتساب سود و زیان آن را به اداره مالیات اطلاع دهند و مالیات خود را بپردازند.

برای شرکت های مختلف در امور مالیاتی، یک سری معافیت هایی در نظر گرفته شده است که انواع آن متفاوت می باشد. برای مثال معافیت های مالیاتی برای شرکت های غیر تجاری و شرکت های تعاونی وجود دارد. این معافیت به معنای معافیت 100 درصدی شرکت ها یا موسسات نمی باشد. بلکه بسته به شرایط و همچنین نوع شرکت، درصدی معافیت مالیاتی شامل آنها می شود.

معافیت مالیاتی برای شرکت ها و شرایط آن

یکی از فاکتور های مهم برای  شرکت ها و سازمان اداره مالیات کشور، مدیریت و دریافت مالیات از شرکت ها موسسات می باشد. همانطور که گفته شد، معافیت مالیاتی معمولا برای افراد کم درآمد جامعه وضع شده تا درگیر مشکلات و فشار های مالیاتی نشوند. اما معافیت های مالیاتی تنها برای اقشار کم درآمد جامعه نیست، بلکه در موارد دیگری که در مورد شرکت ها است، معافیت مالیاتی به جهت تشویق کارفرما و شرکت ها برای فعالیت بیشتر و کمتر شدن هزینه ها، در نتیجه پیشرفت آن شرکت وضع می شود. به همین دلیل، افراد باید از شرایط معافیت مالیاتی با خبر شوند و بدانند که شرکت ها در چه شرایطی مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

یکی از راه هایی که می توان شرکتی را معاف از مالیات کرد، تاسیس شرکت هایی است که قانون معافیت مالیاتی برای آن ها وضع شده است. نمونه هایی از شرکت های معاف از مالیات عبارتند از: ثبت و تاسیس شرکت دانش بنیان، شرکت های معدنی و تولیدی، شرکت های فعال و ثبت شده در حوزه های کشاورزی، دامداری و دامپروری و پرورش ماهی و... 

با توجه به موارد گفته شده، شرکت های دانش بنیان و از این قبیل می توانند به دلیل قانون شرکت های مالیاتی، از پرداخت کل یا بخشی از مالیات معاف شوند.

یکی دیگر از مواردی که به شرکت ها کمک می کند تا در پرداخت مالیات معاف شوند، خوش قولی در پرداخت مالیات می باشد. همین امر باعث می شود تا علاوه بر معافیت مالیاتی، از یک سری طرح های تشویقی نیز بهره مند شوند.

انواع گروه شرکت ها که از پرداخت مالیات معاف هستند

همانطور که متوجه شدیم، معافیت مالیاتی می تواند مشمول برخی از شرکت ها با عنوان ها و حوزه های فعالیت مختلف شود. اما یکی از مواردی که در مورد معافیت مالیاتی شرکت ها باید به آن توجه کرد، ارائه اظهارنامه های مالیاتی و همچنین مدارک و اسناد در مدت زمان تعیین شده به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در شرایطی که شرکت ها از ارائه کردن اظهارنامه مالیاتی خود به همره مدارک مورد نیاز به اداره مالیات خودداری کنند، برای آنها مجازات به همراه جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

در این قسمت از مقاله به انواع گروه های شغلی یا شرکت ها که از پرداخت مالیات معاف هستند می پردازیم.

لازم به ذکر است که شرکت هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به طور صد درصدی از مالیات معاف نمی شوند، بلکه بسته به شرایط و نوع فعالیت این شرکت ها و موارد مهم دیگر، مقدار معافیت مالیاتی آنها کم یا زیاد می شود.

عنوان ها و گروه های شغلی که از گرداخت مالیات معاف هستند عبارتند از:

  • شرکت هایی که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند(اینگونه شرکت ها در صورتی که دارای پروانه بهره برداری باشند مشمول معافیت 50 درصدی مالیات می شوند)
  • سرمایه گذاری برای خارج از کشور
  • تمامی فعالیت های تولیدی و همچنین شرکت هایی که غیر دولتی هستند
  • هرگونه فعالیتی از شرکت ها که مربوط به کشاورزی می باشد
  • شرکت هایی که در بورس فعالیت می کنند
  • شرکت های تعاونی

شایان ذکر است که درامد شرکت های تعاونی روستایی، عشایری کارمندی و... به طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

این موارد تنها قسمتی از موارد معافیت های مالیاتی مهم بود.

معافیت مالیاتی شرکت های سهامی خاص و عام

معافیت مالیاتی شرکت های سهامی خاص و عام

یکی از انواع شرکت ها که محبوبیت بالایی دارد، شرکت های سهامی می باشد. این نوع شرکت ها بر اساس قوانینی از پرداخت مالیات معاف می شوند. شرکت های سهامی که در بورس مشغول به فعالیت می باشند تا زمانی که فعالیتشان را در بورس ادامه دهند از پرداخت 10 درصد از مالیات خود معاف هستند.

اما همانطور که اینگونه شرکت ها از پرداخت مالیات به شروطی معاف می شوند، شرکت های دیگر عموما باید 10 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

آیا شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند از مالیات معاف هستند؟

موارد مختلف و شرایط متفاوتی شرکت ها را مشمول معافیت مالیاتی می کند. یکی از این موارد، شرکت هایی هستند که به تازگی ثبت شده اند.

این گونه شرکت ها دقیقا مانند سایر قالب شرکت بایستی مالیات خود را به سازمان امور مالیات کشور بپردازند. شرکت هایی که در قالب شرکت هایی دانش بنیان اقدام به فعالیت می کنند، تا پانزده سال از پرداخت مالیت معاف می شوند اما بنا بر قاونین خاصی. تنها چند نوع شرکت بنا به شرایطی می توانند از پرداخت مالیات معاف شوند  در غیر اینصورت سایر شر کت ها از همان سال ابتدای فعالیت خود باید نسبت به پرداخت به موقع مالیات خود اقدام کنند تا بتوانند مشمول معافیت مالیاتی به علت خوش قولی در پرداخت مالیات شوند.

 

جمع بندی

پرداخت مالیات در واقع یک امری است اجباری برای تمامی مردم یک جامعه که در آن استثنائی وجود ندارد. اما شرایط متفاوتی بر اساس قانون برای اشخاصی از جامعه وجود دارد که نیازی به پرداخت صد درصد، یا بخشی از مالیات خود را ندارند. این امر معافیت مالیاتی نام دارد. معافیت مالیاتی شرکت ها یکی از عواملی است که صاحبان شرکت به آن توجه بسیاری می کنند. به طور کلی یکی از عواملی که سبب می شود تمام شرکت ها از معافیت مالیاتی بهره مند شوند، خوش قولی و پرداخت به موقع مالیات سالانه است. در این شرایط ممکن است مشمول معافیت مالیاتی شوید. یکی دیگر از عوامل موثر، انتخاب قالب شرکت است. بدین معناست که اگر شرکت شما تعاونی باشد، از معافیت کامل مالیاتی می تواند بهره مند شود. در مورد اطلاعات کامل معافیت مالیاتی شرکت ها و انواع آن در این مقاله پرداختیم.

 

سوالات متداول

شرکت ها چگونه از مالیات معاف می شوند؟

معمولا شرکت هایی که با قالب تعاونی یا دانش بنیان تاسیس می شوند بر اساس ضوابطی، مشمول معافیت صد درصدی مالیات می شوند.

شرکت ها در ابتدای فعالیت خود مشمول معافیت می شوند؟

تفاوتی ندارد شرکت های مختلف ابتدای فعالیتشان باشد یا از شروع فعالیتشان مدت زیادی می گذرد، همه آنها موظف به پرداخت مالیات هستند.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.