اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت

 

زمانی که مراحل ثبت شرکت به پایان می رسد، صاحبان شرکت می توانند در حوزه موضوع شرکت به فعالیت بپردازند. اما بعضی اقدامات ضروری و مهم هستند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت ملزم به انجام آنها هستند. از مهمترین اقدامات پس از ثبت کردن شرکت می توان به اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ پلمپ دفاتر اشاره کرد. دلیل این الزام این است که تشکیل شدن پرونده مالیاتی باعث می شود شما به مثابه یک عضو فعال اقتصادی در اداره دارایی شناسانده شوید. با تعلق گرفتن کد اقتصادی به کسب وکارتان نیز می توانید داد و ستدهای مالی خود را بررسی کنید و به سادگی در مناقصات خصوصی و یا دولتی حضور پیدا کنید.

 

بعد از ثبت شرکت چه کارهایی باید انجام شود؟

 بعد از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها باید موارد زیر را دریافت کنید.

1- شماره ثبت

2-مدارک شرکت شامل اساسنامه

3-اظهارنامه

4-شرکت‌نامه

5-تقاضانامه

6- درج در روزنامه رسمی کشور

پس از دربافت موارد فوق، فعالیت شرکت شما به صورت رسمی آغاز گردیده اما به طور کامل تکمیل نشده است، بعد از درج روزنامه رسمی کشور شما رسما مجاز به انجام فعالیت ذکرشده در موضوع شرکت به‌صورت رسمی می‌باشید ولی باید در نظر داشته باشید یک سری اقدامات به‌صورت اجباری باید انجام گیرد که انجام ندادن آن‌ها باعث ایجاد مشکلات و یا حتی جریمه مالی می‌گردد.

برای برخی امور قانونی نیاز به یک سری موارد خاص می باشد که می تواند نوع فعالیت و دامنه ی دسترسی شما را وسیع تر نماید و در صورت عدم انجام آن ضمانت‌های اجرایی و مجازات مربوطه اعمال می‌گردد ، در واقع باید با انجام مواردی که یاد آوری خواهد شد هویت تجاری خود را تایید نمایید و یک سری اقداماتی هم وجود دارند که انجام آن‌ها مفید بوده ولی اجباری نمی‌باشد.

در واقع تمامی اقدامات بعد از ثبت شرکت به صورت اختیاری و اجباری هستند که موارد اختیاری برای سهولت فعالیت های تجاری و موارد اجباری لزوم عملکرد شما را شامل می شود .

پس این اقدامات به دودسته اجباری و اختیاری تقسیم می شود :

همانطور که بیان شد اقدامات اجباری شامل مواردی مانند پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی می باشد . که به اختصار توضیح داده خواهند شد. برای دریافت موارد اجباری نیز باید با مراجعه به متخصصین ثبت این اقدام را انجام دهید .

پلمپ دفاتر مالی شرکت

پلمپ دفاتر مالی شرکت

این مورد اجباری که شامل دفتر روزنامه و دفتر کل می شود برای انجام فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد ، این دفاتر مخصوص درج حساب‌های مالی شرکت از ابتدای تشکیل شرکت تا پایان سال مالی شرکت می‌باشد.

در واقع شرکت ها موظف هستند که برای ادامه فعالیت خود در هرسال مالی خود که معمولاً از فروردین تا پایان اسفندماه می‌باشد (البته در اساسنامه شرکت سال مالی آن قیدشده است) یک سری دفتر مالی که شامل یک جلد دفتر روزنامه و یک جلد دفتر کل می‌باشد را تهیه نماید.

مزیت پلمپ دفاتر

در واقع پلمپ دفاتر اشاره به دفاتری دارد که توسط اداره دارایی و ثبت شرکت‌ ها پلمپ شده و به‌اصطلاح ورق شماری و منگوله‌دار می شود ، که درواقع به شمارش ورق‌های دفاتر و قید نام شرکت روی آن‌ها و منگوله‌دار کردن آن‌ها پلمپ دفاتر گفته می‌شود.

در زمان درخواست پلمپ دفاتر باید به این نکته توجه داشت که زمان تهیه این دفاتر پس از تأسیس شرکت یک هفته می‌باشد و بعد از تأسیس نیز قبل از شروع سال مالی باید این دفاتر دریافت گردد اخذ دفاتر پلمپ مالی شرکت اولین اقدام اجباری بعد از ثبت شرکت می باشد که در صورت عدم تهیه آن جریمه مالیاتی خواهید شد.

تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه

این مورد نیز مانند پلمپ دفاتر یک مورد اجباری است. در واقع تشکیل پرونده دارایی یکی از قوانین تجاری است ، و همه ی شرکت ها مطابق قانون مالیات‌های مستقیم موظف هستند که حدود 2 ماه بعد از تأسیس در دارایی منطقه خود تشکیل پرونده دارایی داده و مدارک خود را به این مرکز ارائه دهد و در غیر این صورت مشمول جریمه دو برابر حق التمبر عادی می‌گردد. برای تشکیل پرونده دارایی ابتدا تعیین حوزه شده و حوزه مالیاتی شما مشخص می‌گردد و سپس با مدارک لازم به حوزه مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده دارایی می‌نمایید

 

اخذ کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی برای فعالیت های تجاری امری التزامی محسوب می شود .

کد اقتصادی در واقع لازمه ورود به این مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی می باشد و افرادی که فاقد ثبت شرکت و کد اقتصادی می باشند نمی توانند در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی شرکت نمایند .

همانطور که بیان شد ، برای انجام فعالیت شرکت و دریافت وجه مالی از طرف معامله باید کد اقتصادی شرکت را اعلام نمایید ، رد واقع برای این که بتوان قرارداد های رسمی را منعقد کرد نیاز به دریافت کد اقتصادی دارید .

می توان به تعبیر دیگری نام دیگر کد اقتصادی را شماره فعالیت اقتصادی یا به اختصار کد اقتصادی نامید .

کد اقتصادی هایی که امروز مرسوم می باشد به صورت موقت می باشد و کد اقتصادی موقت نامیده می شود که متشکل از 12 رقمی می باشد یا به اصطلاح کد اقتصادی 12 رقمی نامیده می شود .

در حال حاضر به دلیل مشکلات اساسی و سیستمی که در سیستم مالیاتی کشور وجود دارد ، کد اقتصادی 16 رقمی کارایی می یابد .

دریافت کد مالیات بر ارزش افزوده

پرداخت مالیات برای کلیه شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی به دو صورت خواهد بود:

1-  مالیات عملکرد کد پس ازاتمام سال مالی شرکت و تحویل اظهارنامه آن مبلغ مالیات خود را پرداخت می‌نمایند

2-  پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به صورت سه ماه یک بار، برای این منظور نیز باید در سامانه مربوطه و اداره ارزش‌افزوده ثبت‌نام نموده و کد ارزش‌افزوده دریافت نمایند در غیر این صورت مشمول جریمه مالیات ارزش‌افزوده خواهند شد.

دریافت کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی

کد کارگاهی بیمه درصورتی‌ نیاز می باشد که شرکت دارای کارمند یا کارمندان باشد ، شرکت بعد از دریافت کد کارگاهی از کارمندان لیستی تهیه نموده و به بیمه تأمین اجتماعی ارائه می نماید هر کارفرمایی طبق قانون کار وظیفه دارد تا تمامی کارمندان و کارگران خود اعم از موقت یا دائم را بیمه نموده و حق بیمه آن‌ها را پرداخت نماید.

این مقدار به صورت کلی شامل ۳۰ درصد از مبلغ حقوق کارمند می باشد که به صورت جزئی ۲۳ درصد آن را کارفرما و ۷ درصد آن را کارمند پرداخت می‌نماید.

در غیر این صورت هر ذینفعی می‌تواند به وزارت کار شکایت نموده و درخواست بیمه نماید. همچنین در نظر داشته باشید که شرکت باید با کارمندان خود قرارداد انعقاد نموده و یک نسخه از آن را به وزارت کار تحویل نماید.

برخی اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت

اقدامات پس ازثبت شرکت

  • ثبت لوگوی شرکت و نام تجاری شرکت ( ثبت برند)
  • اخذ کارت بازرگانی در صورت مبادرت به صادرات و واردات.
  • تهیه برنامه حسابداری و مالی شرکت و استخدام حسابدار.
  • تهیه سربرگ و کارت ویزیت و ست اوراق اداری.
  • تهیه سایت شرکت.
  • افتتاح حساب بانکی و اخذ دسته‌چک شرکت و.... 

 

جمع بندی

ثبت شرکت و ثبت برند مهمترین مواردی است که برای شرکت ها انجام می شود. افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی پس از اینکه شرکت خود را ثبت می کنند وارد مرحله جدیدی می شوند که بایستی یک سری اقداماتی را انجام دهند. این کار ها نیازمند طی کردن مراحلی می باشد که در این مقاله به آن موارد به طور دقیق و کامل پرداختیم.

سوالات متداول

آیا باید حتما پرونده دارایی را تشکیل داد؟

تشکیل پرونده دارایی یکی از موارد اجباری پس از ثبت شرکت ها به شمار می آید که باید تا مهلت 2 ماه این کار را انجام داد

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.