تعریف طرح توجیهی

طرح توجیهی ( مطالعات امکان سنجی ) به طور کلی به معنای تجزیه و تحلیل برای شانس موفقیت یک فعالیت یا کسب و کار اقتصادی چه در بخش تولید و چه در بخش خدمات می باشد ؛ و همچنین طرح توجیهی ارائه یک مدل تصمیم گیری برای مجریان طرح است که نشان دهنده دورنمایی از وضعیت تولید محصول مورد نظر در آینده فعالیت اقتصادی فرد می باشد.

پيش از شروع هر فعاليتي و یا کسب و کار، در نظر گرفتن عوامل و شرايط موجود و بررسي و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف ایده سرمایه گذاری در موفقيت و پپش برد کسب و کار نقش اساسي ايفا مي کند؛ چرا که هر فعاليتي که بدون تدبير و آغاز شود ، ممکن است با شکست روبرو شود.

با طرح توجيهي مواردی از قبيل ميزان سرمايه گذاري ، وضعيت بازار و وضعيت موجود يک طرح و راهکارهایی جهت مقابله با تهدید های موجود در بازار را براي سرمايه گذار روشن مي کند تا سرمايه گذار بتواند تصميم گيري راحت و درستي از مسير انتخابيش داشته باشد.

با توجه به موارد گفته شده مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی اقتصادی)را می‌توان نقطه عطف فرآیند تصمیم‌گیری در اجرای پروژه یا انجام سرمایه‌گذاری دانست

بخشها و اجزا کلی یک طرح توجیهی

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • توجیه پذیری فنی (Technical Feasibility)
  • تجزیه و تحلیل مالی (Financial Analysis)

امروزه متاسفانه نقش و اهمیت طرح توجیهی در ایران به درستی درک نشده و هرازگاهی شاهد آن هستیم که کارخانه ای بدلیل نادیده گرفتن این مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی تعطیل می شود و از چرخه رقابت خارج می شود .

با تشکر مدیریت سایت موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر ( ثبت شرکت در کرج  )

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.