تغییر نام شرکت

شاید احساس می کنید زمان تغییر فرا رسیده است یا شاید می خواهید مطمئن شوید که نام کسب و کار شما منعکس کننده تغییراتی است که قبلاً در کسب و کار کوچک خود ایجاد کرده اید. دلایل زیادی برای در نظر گرفتن تغییر نام شرکت وجود دارد. قبل از شروع فرآیند، بهتر است چند سوال از خود بپرسید. امیدوارید با تغییر نام شرکت خود چه کاری انجام دهید؟ آیا برای تغییر نام کسب و کار خود در کارت های ویزیت، تابلوها و حساب های بانکی آماده هستید؟ تغییر نام قانونی نهاد تجاری شما زمان و هزینه می برد، بنابراین به بررسی همه گزینه های شما کمک می کند.

اگر نام تجاری شرکت شما دیگر کار نمی کند، می توانید آن را در چند مرحله آسان تغییر دهید. مانند هر چیز دیگری در جهان، نام تجاری گاهی اوقات نیاز به تغییر دارد. نام یا برند تجاری که در زمان تشکیل شرکت برایتان عالی به نظر می رسید ممکن است دیگر احساس خوبی به شما ندهد. ممکن است نام متعلق به یکی از شرکای تجاری باشد که شرکت را ترک کرده است. ممکن است این برند تجاری بازتابی از محصولات فعلی شما نباشد. یا شاید شما فقط نام دیگری را ترجیح می دهید. به هر دلیلی، می‌توانید به راحتی نام شرکت خود را با ارسال مدارک به آژانس دولتی کشور خود که به پرونده ‌های تجاری رسیدگی می ‌کند، تغییر دهید.

سخت ترین و زمان برترین بخش تغییر نام شرکت، تغییر نام در تمام حساب های تجاری، قراردادها و مواد بازاریابی شما است.

 مزایای تغییر نام شرکت

مزایای تغییر نام شرکت

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار هنگام شروع کار نمی‌دانند برندشان چیست، بنابراین نامی را برای اهداف عملی انتخاب می‌کنند. با این حال، با پیشرفت کسب و کار شما، می توانید با برندسازی خود استراتژیک تر باشید. این ممکن است شامل تغییر نام شرکت شما باشد، به خصوص اگر در ابتدا چیزی عمومی یا غیر توصیفی را دنبال می کردید.

انتخاب نام تجاری که با برند شما همسو باشد و به راحتی به خاطر بسپارید، احتمالا در بین مشتریان شما طنین انداز خواهد شد. به علاوه، به شما کمک می کند تا در بین رقبای مختلف خود متمایز شوید.

برای یک تجارت غیرعادی نیست که در طول عمر خود دچار بحران هویت شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، بسیاری از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند با تغییر نام تجاری خود را دوباره اختراع کنند.

برای مثال، ممکن است متوجه شوید که در بخشی از بازار که هرگز قصد هدف گذاری آن را نداشتید، محبوب شده اید. تغییر نام شرکت به شما امکان می دهد هویت خود را مجدداً تعریف کنید و یک پایگاه مشتری جدید - یا توسعه یافته - را هدف قرار دهید. با انجام این کار، ممکن است مزایای بلندمدتی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد.

معایب تغییر نام شرکت

معایب تغییر نام شرکت

برای ایجاد شهرت به عنوان یک کسب و کار و به رسمیت شناختن نام از پایگاه مشتریان هدف خود زمان می برد. به همین دلیل، تغییر نام شما می تواند مشتریان فعلی شما را گیج کند و پیشرفتی که کرده اید را خنثی کند.

حتی اگر به وضوح اعلام کنید که کسب و کار شما در حال تغییر نام تجاری است، بعید است که همه اخبار را بشنوند. شما باید آماده باشید که حداقل چند مشتری گیج را پس از تغییر نام خود از دست بدهید. در واقع، برخی ممکن است تصور کنند که کسب و کار شما بسته شده است، زمانی که دیگر نمی توانند نام اصلی شما را در رسانه های اجتماعی و سایر سیستم عامل ها پیدا کنند.

شما همچنین باید هر چیزی را که دارای نام تجاری قدیمی شما باشد، به روز کنید، مانند:

  • مجوزهای تجاری
  • کارت بازرگانی
  • وب سایت رسمی کسب و کار شما
  • آدرس های پستی شرکت

به روز رسانی سیستم ها و سفارش مواد جدید نه تنها گران است، بلکه می تواند هفته ها یا حتی ماه ها شما را به عقب براند. قبل از تغییر نام، سعی کنید مناطقی را که تحت تأثیر قرار می‌گیرند شناسایی کنید و یک برنامه واضح تهیه کنید. حتی یک نادیده گرفتن می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد.

تصویب تصمیم برای تغییر نام شرکت

قبل از اقدام به تغییر نام شرکت، عاقلانه است که مطمئن شوید نام تجاری جدید در شرکت دیگری استفاده نمی شود. در اکثر کشورها، می توانید استعلام برند را به صورت آنلاین در وب سایت یا سایر آژانس های تشکیل پرونده تجاری انجام دهید. شما باید نامی را انتخاب کنید که با نام های هر شرکت دیگری در کشور شما متفاوت باشد. برای تغییر نام شرکت مراحلی که باید انجام دهید در ادامه آمده است.

صاحبان یا اعضای شرکت شما باید تغییر نام را به طور رسمی تأیید کنند. توافقنامه عملیاتی شرکت خود را بررسی کنید تا ببینید سهامداران چگونه در مورد مسائل مهم تصمیم می گیرند. ممکن است از شما خواسته شود که یک جلسه رسمی از اعضا داشته باشید، یا ممکن است بتوانید به توافق غیر رسمی تری برسید. یک قطعنامه برای تأیید تغییر نام بنویسید و آن را با سوابق رسمی خود نگه دارید.


اصول سازمان خود را برای تغییر نام شرکت اصلاح کنید. برای تغییر نام شرکت، باید مقالاتی که منتشر کردید را اصلاح کنید. هر کشور فرم اصلاحی خاص خود را دارد.

 می توانید با آژانس بایگانی کسب و کار تماس بگیرید یا تغییر نام را در وب سایت جستجو کنید تا دریابید که از کدام فرم باید استفاده کنید.

قراردادهای عملیاتی خود را اصلاح کنید. همچنین باید قرارداد عملیات داخلی شرکت خود را اصلاح کنید تا نام جدید شرکت را منعکس کند.

به سازمان های مالیاتی و صدور مجوز اطلاع دهید

اگر مجوزهای تجاری دارید، باید به آژانس هایی که این مجوزها را صادر کرده اند اطلاع دهید تا بتوانند سوابق خود را به روز کنند. ممکن است لازم باشد یک گواهی از مکانی که تغییر نام را تأیید می کند به آنها نشان دهید.

 نام حساب های تجاری را تغییر دهید

 شما باید نام شرکت خود را در حساب بانکی کسب و کار خود تغییر دهید و چک ها و کارت های اعتباری جدید سفارش دهید. علاوه بر این، باید به افرادی که به طور منظم با آنها تجارت می کنید، از جمله فروشندگان، تامین کنندگان، صاحبخانه ها، وام دهندگان و نمایندگان بیمه اطلاع دهید.

 در برخی موارد، ممکن است لازم باشد قراردادها را اصلاح کنید تا نام تجاری جدید خود را منعکس کنید. اگر از صورت‌حساب‌ها، فرم‌های برآورد، سفارش ‌های خرید یا هر نوع قرارداد فرمی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این فرم ‌ها را تغییر داده ‌اید تا نام کسب ‌وکار جدید شما را نشان دهد.

 فراموش نکنید شرایط و ضوابط وب سایت و خط مشی رازداری و هر فرم آنلاین خود را به روز کنید. هر چیز دیگری را تغییر دهید هنگامی که تغییر نام شما تأیید شد، می‌توانید درباره نام جدید خود اطلاع رسانی کنید. این ممکن است به معنای تغییر علائم، بروشورها، فرم ‌ها، وب ‌سایت، کارت ‌های ویزیت و لوازم التحریر شما و هر چیزی که هنوز از نام قدیمی شما استفاده می‌کند. همچنین ممکن است لازم باشد تغییر نام خود را تبلیغ کنید تا مشتریان بدانند که هنوز با همان شرکت سروکار دارند.

 تغییر قانونی نام شرکت شما به سادگی پر کردن فرم است. اما قبل از اینکه تغییر نام را آغاز کنید، مطمئن شوید که این کار منطقی است. به یاد داشته باشید، شما همچنین زمان و پول خود را برای تغییر حساب های بانکی، مجوزهای تجاری و فرم ها، وب سایت ها و مواد بازاریابی صرف خواهید کرد.

گام هایی که باید قبل از تغییر نام شرکت خود بردارید

گام هایی که باید قبل از تغییر نام شرکت خود بردارید

چندین مرحله وجود دارد که بهتر است قبل از شروع پرونده سازی انجام دهید. ابتدا، بهتر است یک استعلام برند انجام دهید تا مطمئن شوید نامی که می خواهید استفاده کنید در دسترس است. بسته به قوانین ایالت خود، ممکن است نتوانید نامی را انتخاب کنید که قبلاً در شرکت دیگری ثبت شده است.

در مرحله بعد، به اسناد تشکیل سازمان خود نگاهی بیندازید. قرارداد عملیاتی شرکت شما ممکن است حاوی قوانینی در مورد تغییر نام شخص حقوقی باشد. در برخی موارد، تایید اعضای شرکت برای تغییر نام ضروری است. اعضای شرکت ممکن است در هنگام تغییر نام سازمان از حق رای برخوردار باشند.

اگر برای تغییر نام به تأیید اعضای شرکت نیاز دارید، مطمئن شوید که یک قطعنامه کتبی تهیه کرده و آن را برای سوابق خود نگه دارید. اگر قرارداد عملیاتی شرکت شما حاوی قوانینی برای تغییر نام سازمان شما نیست، به دنبال قوانین کشوری یا محلی باشید که ممکن است اعمال شود.

چگونه نام شرکت خود را تغییر دهیم؟

هنگامی که تصمیمتان قطعی شد و یا توافقی از اعضای شرکت دریافت کردید، سی روز فرصت دارید تا اسناد اداری را به آژانس دولتی مربوطه ارسال کنید. کشور باید اصلاحیه اساسنامه شما را تأیید کند تا از نام جدید به عنوان نام تجاری قانونی شما استفاده شود.

مراحل تغییر نام شرکت به شرح زیر است:

  • مواد اصلاحی را بایگانی کنید
  • پرداخت هزینه تشکیل پرونده برای مواد اصلاحی
  • توافقنامه عملیاتی شرکت را اصلاح کنید
  • سازمان های مالیاتی را از تغییر نام مطلع کنید
  • مشتریان، فروشندگان و شرکت ها را از تغییر نام مطلع کنید
  • نام کسب و کار را در حساب های تجاری و مواد بازاریابی تغییر دهید
  • تغییر نام تجاری در مجوزها و قراردادها

پس از تایید نام شرکت

هنگامی که با تغییر نام شما موافقت شد، باید نام شرکت جدید خود را به سازمان های مالیاتی، شرکت ها و افراد مربوطه اطلاع دهید. بسته به شرایط شما، ممکن است مجبور شوید پس از تغییر نام شرکت خود، یک EIN (شماره شناسایی کارفرما) جدید دریافت کنید.

اطمینان از آگاهی مشتریان از تغییر نام شما بسیار ضروری است. به این ترتیب، اگرچه شما نام جدیدی را ثبت کرده اید، اما آنها متوجه می شوند که هنوز با همان شرکت و تجارت سابق در حال ارتباط و تعامل هستند. علاوه بر اطلاع رسانی به مشتریان درمورد تغییر نام شرکت، باید تابلوها و کارت جدیدی را طراحی کنید. برای به روز رسانی لوگو و وب سایتی که دارید نیز باید آماده شوید. بسیاری از صاحبان شرکتها و مشاغل دارای مجوز تجاری برای کسب و کار خود هستند. این مجوز به آنها اجازه می دهد در منطقه خود شروع به کار کنند. اگر نام شرکت خود را تغییر دادید، باید به مقاماتی که مجوز شما را صادر کردند در مورد تغییر نام اطلاع رسانی کنید.

همچنین باید بانکها را از تغییر نام مطلع کنید تا بتوانند سوابق شما و حساب تجاری شما را به روز کنند. در برخی موارد، باید هر گونه قراردادی را که نام تجاری قدیمیتان بر روی آن است، اصلاح و به روز کنید.

ممکن است مجبور شوید گواهی اصلاحیه خود را ارائه بدهید تا نام تجاری جدید خود را نشان دهید.

آیا مالک شرکت برای تصحیح این خطا نیاز به ثبت مواد اصلاحی دارد؟ در برخی از کشورها، ممکن است بتوانید یک گواهی تصحیح برای رسیدگی به اشتباهات تایپی در اسناد ثبت شده ارسال کنید. برای گواهی های اصلاحی نیز هزینه تشکیل پرونده وجود دارد.

اگر نام تجاری خود را به ثبت رسانده اید، باید مطمئن شوید که پس از تغییر نام همچنان از حمایت از علامت تجاری برخوردار خواهید بود. آنچه ممکن است به آن نیاز داشته باشید فرم انتقال نام تجاری دارای علامت تجاری است. این فرمی است که می توانید آن را پر کرده و به ایالت ارسال کنید تا نام تجاری دارای علامت تجاری خود را منتقل کنید.

مدارک مورد نیاز به منظور تغییر نام شرکت

مدارک مورد نیاز به منظور تغییر نام شرکت

  • ارائه صورت جلسه برای تغییر نام شرکت
  • فوتو کپی شناسنامه و همچنین فوتوکپی مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت
  • ارائه تصویر آگهی تاسیس و همچنین روزنامه رسمی
  • تصاویر آخرین تغییراتی که در شرکت اعمال شده (در صورت وجود)

تغییر نام شرکت سهامی خاص

نام یک شرکت سهامی خاص ممکن است به دلایلی از جمله تغییر هدف کسب و کار، تغییر مدیریت، تغییر نام تجاری و غیره نیاز به تغییر نام شرکت سهامی خاص در هر زمان با تایید سهامداران و وزارت امور شرکت ها داشته باشد.

نامی که توسط یک شرکت سهامی خاص در حین تأسیس پذیرفته شده است، می تواند بعدا تغییر یابد. برای تغییر نام شرکت سهامی خاص، موافقت سهامداران طی مصوبه ویژه و تاییدیه وزارت امور شرکت ها الزامی است. تغییر نام شرکت سهامی خاص هیچگونه تأثیری بر شخصیت حقوقی آن شرکت ندارد. تغییر نام شرکت یک شرکت یا یک نهاد جدید ایجاد نمی کند. بنابراین، تغییر نام شرکت نباید:

  • بر هر گونه حقوق یا تعهدات شرکت تأثیر بگذارد
  • هرگونه رسیدگی حقوقی توسط یا علیه شرکت را معیوب کنید

مدارک مورد نیاز به منظور تغییر نام شرکت سهامی خاص

  • داشتن کپی از روزنامه رسمی و کپی آگهی تاسیس
  • ارائه مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه تمام اعضای شرکت
  • ارائه کپی آخرین تغییرات درج شده در آگهی (در صورت وجود چنین تغییراتی)
  • ارائه لیست اسامی سهامداران شرکت، میزان سهم و امضای همه سهامداران

رویه تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

مرحله 1: تصمیم گیری هیئت مدیره

یک جلسه هیئت مدیره باید تشکیل شود تا تصمیمی برای تغییر نام شرکت تصویب شود و به یک مدیر یا دبیر شرکت اجازه داده شود تا برای اطمینان از در دسترس بودن نام پیشنهادی به وزارت امور شرکت ها درخواست دهد. در همین جلسه هیئت مدیره می توان تصمیم به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای تغییر نام شرکت و تغییر اساسنامه و اساسنامه نیز اتخاذ کرد.

مرحله 2: نام شرکت را بررسی کنید

هنگامی که قطعنامه ای برای اطمینان از در دسترس بودن نام شرکت پیشنهادی به تصویب رسید، شخص مجاز می تواند درخواست تغییر نام را ارائه دهد. رویه درخواست نام مشابه روشی است که در هنگام ثبت یک شرکت سهامی خاص انجام می شود.

مرحله 3: تصویب قطعنامه ویژه برای تغییر نام شرکت

پس از تایید نام، شرکت باید یک مجمع عمومی فوق العاده برگزار کند و تصمیم خاصی برای تغییر نام شرکت و تغییرات متعاقب آن در اساسنامه اتخاذ کند.

مرحله 4: درخواست برای تایید تغییر نام شرکت

پس از تصویب مصوبه ویژه تغییر نام شرکت، مصوبه ویژه و درخواست تایید تغییر نام شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود. درخواست تغییر نام شرکت باید در فرم مربوطه به همراه هزینه مورد نیاز ارائه شود.

مرحله 5: صدور گواهی شرکت جدید

در صورتی که اداره ثبت شرکت ها از درخواست تغییر نام شرکت راضی باشد، اداره ثبت گواهی تاسیس جدید را صادر می کند. ذکر این نکته ضروری است که گفته می شود تغییر نام شرکت به صورت کامل و موثر در صدور گواهی تاسیس جدید توسط اداره ثبت شرکت ها می باشد.

مدارک مورد نیاز به منظور تغییر نام برای شرکتی با مسئولیت محدود

  • ارائه کپی مدارک شناسایی و همچنین کارت ملی و شناسنامه تمام اعضا و سهامداران شرکت
  • ارائه یک کپی از روزنامه رسمی و همچنین آگهی تاسیس
  • کپی آگهی آخرین تغییرات درج شده (در صورت وجود چنین تغییراتی )

انتخاب نام شرکت

انتخاب نام مناسب برای کسب و کار یکی از مهمترین و سخت ترین قسمت های یک کسب و کار است. از آنجایی که نام کسب و کار بر روی تمامی مدارک و حساب تجاری شما خواهد بود و در هر مکان مرتبط با کسب و کار نشان داده می شود، مهم است که نامی بیابید که اولین تصور مثبت، جذاب و واضح ایجاد کند.  

طبق قانون شرکت ها، هیچ شرکتی نباید با نام نامطلوب ثبت شود. نام پیشنهادی برای یک شرکت در صورتی نامطلوب تلقی می شود که با نام یک شرکت موجود یا تایید شده توسط ثبت کننده، مشابه باشد. یک نام تجاری ثبت شده علاوه بر این، نام‌ هایی که مغایر با مفاد نشان‌ ها و نام‌هایی که حاوی توهین یا کلمات یا عباراتی هستند که عموما برای هر بخشی از مردم توهین‌آمیز است نیز نامطلوب تلقی می‌شوند و مجاز نیستند.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.